Υποχρεωτικό
ΒΙΖΥΗΝΟΣ-ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ-ΡΟΪΔΗΣ-ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑΣ-ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ
Μ. ΓΡΗΓΟΡΟΠΟΥΛΟΥ
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΣΕ ΜΟΡΦΗ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ 3 Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ). ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης
γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων
ΘΕΜΑΤΙΚΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΚΑΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΓΕΝΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ) ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
13Κ20, ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ: 18ος ΑΙ. – 1930 ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α
Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης
Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β
Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων
Μετά το πέρας των μαθημάτων, οι φοιτητές:
Θα γνωρίζουν τη ζωή και το έργο των πέντε σπουδαίων μελετώμενων προσωπικοτήτων.
Θα είναι εξοικειωμένοι με τα γνωρίσματα του διηγήματος και τα χαρακτηριστικά της πεζογραφίας.
Θα είναι εξοικειωμένοι με εργαλεία που θα τους επιτρέπουν να προσεγγίσουν το σύνολο του έργου των μελετώμενων συγγραφέων, αλλά και το έργο άλλων συγγραφικών μορφών της νεότερης πεζογραφίας μας.
Θα είναι σε θέση να εντάξουν τη λογοτεχνική παραγωγή της περιόδου στα συμφραζόμενα τα εποχής σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο, καθώς και να την τοποθετήσουν διαχρονικά στην όλη κλίματα της νεοελληνικής λογοτεχνίας από άποψη γλωσσική και γραμματολογική.
Γενικές Ικανότητες Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
……
Άλλες…
…….
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης Η Γενιά του 1880 στην πεζογραφία / τα είδη της πεζογραφίας / Στοιχεία περί διηγήματος-ζητήματα θεωρίας και μεθόδου. Πολίτης, Λ. Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, επιμ. Ε. Μειτάνη, Αθήνα, ΜΙΕΤ, 2015. - Εισαγωγή στη ζωή και στο έργο του Γ. Βιζυηνού. Προσωπικοί μύθοι και μοτίβα των διηγημάτων του σε συνάρτηση με τη ζωή του. Αθανασόπουλος, Β., Οι μύθοι της ζωής και του έργου του Γ. Βιζυηνού, Αθήνα, Καρδαμίτσα,1992. Ποίος ήτον ο φονεύς του αδελφού μου: αφηγηματολογική προσέγγιση. Κείμενα για παιδιά. Κριτική για τον Βιζυηνό.
Τζούμα, Α., Εισαγωγή στην αφηγηματολογία, Αθήνα, Συμμετρία, 1997. Εισαγωγή στον βίο, στην προσωπικότητα και στο έργο του Α. Παπαδιαμάντη. Περίοδοι και είδη. Θεματολογία, γλώσσα, ύφος και αφηγηματικές τεχνικές. Μουλλάς Π., Α. Παπαδιαμάντης αυτοβιογραφούμενος, Αθήνα, Ερμής, 1974. Ο συγγραφέας και η κριτική. Ο συγγραφέας και οι μεταγενέστεροι. Εκδοτικό πρόβλημα και πρόσληψη του έργου. Φαρίνου-Μαλαματάρη Γ. (επιμ.), Εισαγωγή στην πεζογραφία του Παπαδιαμάντη, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο, 2005. Προσεγγίσεις της Φόνισσας. Οι πολλαπλές ερμηνείες του παπαδιαμαντικού έργου: Όνειρο στο κύμα. Παράλληλες αναγνώσεις και συσχετισμοί του Παπαδιαμάντη με ευρωπαίους λογοτέχνες. Πολίτου-Μαρμαρινού Ε., «Παπαδιαμάντης, Μωπασάν και Τσέχωφ. Από τη Σκιάθο στην Ευρώπη» , Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου για τον Παπαδιαμάντη, Σκιάθος, 20-24/8/1991, σσ.423-456. Αθήνα, Δόμος, 1996. Εισαγωγή στη ζωή και στη γραφή του Ε. Ροΐδη. Γλώσσα και ύφος. Η σάτιρα. Τα διηγήματα. Κριτική στον συριανό πεζογράφο. Γεωργαντά Α., Εμμανουήλ Ροΐδης-Η πορεία προς την Πάπισσα Ιωάννα, Αθήνα, Ιστός, 1993. Η Πάπισσα Ιωάννα. Ροΐδης, Ε., Η Πάπισσα Ιωάννα. Το αυθεντικό κείμενο του 1866, επιμ. Δ. Δημηρούλης, Μεταίχμιο, 2005. Εισαγωγή στη ζωή και το έργο του Α. Καρκαβίτσα. Θεματολογία και υφολογικά χαρακτηριστικά. Υποδοχή του έργου και κριτική. Παπαδημητρακόπουλος Η. Χ., Ανδρέας Καρκαβίτσας. Αναφορές στη ζωή και το έργο του, Αθήνα, Σαββάλας, 2004. Ερμηνευτικές προσεγγίσεις: Η Λυγερή. Μαστροδημήτρης Π. Δ., «Η Λυγερή του Ανδρέα Καρκαβίτσα», Ανάλεκτα Νεοελληνικής Φιλολογίας, σσ.177-195, Αθήνα, Νεφέλη, 1995. Ευσύνοπτη παρουσίαση της διαδρομής του Ν. Καζαντζάκη. Γλωσσική τοποθέτηση και υφολογικά γνωρίσματα της γραφής του. Κριτική και μομφές στον κρητικό λογοτέχνη. Η Ασκητική. Αλεξίου, Ε., Για να γίνει μεγάλος-Βιογραφία του Νίκου Καζαντζάκη, Αθήνα, εκδ. Καστανιώτη, 1978. Κύριες επιρροές και ουσιώδεις έννοιες. Το μυθιστορηματικό έργο του συγγραφέα. Βρεττάκος, Ν., Νίκος Καζαντζάκης. Η αγωνία του και το έργο του, Αθήνα, Βιβλιοαθηναϊκή, 1960. Το μυθιστορηματικό έργο του Καζαντζάκη (συνέχεια και περάτωση). Σταυροπούλου, Ε., Αγάθος, Θ. (επιμ.), Νίκος Καζαντζάκης-παραμορφώσεις, παραλείψεις, μυθοποιήσεις, Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου που έλαβε χώρα στην Αθήνα το 2007, Αθήνα, εκδ. Γκοβόστης, 2011. Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή: Πρόταση 1 Παρουσία στην τάξη Πρόταση 2 - Πρόταση 3 - Πρόταση 4 - Άλλο Τελική εξέταση στο πέρας του εξαμήνου - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές Ναι, στην επικοινωνία με τους φοιτητές. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.
Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου Διαλέξεις 13x2=26 Μελέτη και ανάλυση κειμένων 13x1=13 Προσωπική μελέτη-Προετοιμασία εξετάσεων 58 ώρες Τελική εξέταση 3x1=3 Σύνολο μαθήματος 100 ώρες φόρτου εργασίας
(4 ECTSx25=100)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
Γλώσσα: ελληνική
Μέθοδοι: διαμορφωτική, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και ιδίως γραπτή ή προφορική εξέταση στο τέλος του εξαμήνου.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Πολίτου-Μαρμαρινού Ελένη, «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης», Η παλαιότερη πεζογραφία μας. Από τις αρχές της ως τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο, Στ΄ (1880-1900), Αθήνα, Σοκόλης, 1997, σσ. 114-209.
Φαρίνου-Μαλαματάρη Γεωργία (επιμ.), Εισαγωγή στην πεζογραφία του Παπαδιαμάντη, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2005.
Ε. Ροΐδης
Γεωργαντά Αθηνά, Εμμανουήλ Ροΐδης-Η πορεία προς την Πάπισσα Ιωάννα, Αθήνα, Ιστός, 1993.
Μαυρέλος, Νίκος, Το ψηλαφητό παλίμψηστο της ροϊδικής γραφής. Ζητήματα λογοτεχνικής και πολιτισμικής θεωρίας, Αθήνα, εκδ. Σοκόλη, 2008.
Ροΐδης, Εμμανουήλ, Η Πάπισσα Ιωάννα. Το αυθεντικό κείμενο του 1866, επιμ. Δ. Δημηρούλης, Αθήνα, Μεταίχμιο, 2005.
Α. Καρκαβίτσας
Βαλέτας Γεώργιος, Εισαγωγή στο έργο του Καρκαβίτσα. Βίος και έργο, Αθήνα, ανάτυπο από την έκδοση των Απάντων, 1973.
Καρκαβίτσας Ανδρέας, Η Λυγερή, Αθήνα, Εστία, 2012.Μπαλούμης Επαμεινώνδας. Γ., Η λειτουργία του λαογραφικού στοιχείου στο έργο του Α. Καρκαβίτσα, Διδακτορική Διατριβή. Αθήνα, Εκπαιδευτήρια Κωστέα Γείτονα, 1984.____________ : Ανδρέας Καρκαβίτσας, ο ανατόμος της λαϊκής κοινότητας, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 1999.