ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ - ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ (ΓΥΜΝΑΣΙΑ, ΛΥΚΕΙΑ, ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ)

Κωδικός μαθήματος
13ΕΠΑΔ1
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ζ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Μ. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
Το μάθημα συνδέεται και με το πρόγραμμα πιστοποίησης Παιδαγωγικής και Διδακτικής επάρκειας (ΠΠΔΕ). ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Ειδική διδακτική και πρακτική άσκηση
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
  3
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

 

ΕΙΔΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ

(Υποχρεωτικές για την απόκτηση Π και ΔΕ)

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΝΑΙ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS  
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

Το μάθημα Παιδαγωγικές Ασκήσεις Διδασκαλίας - Εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα (Γυμνάσια και Λύκεια γενικής, επαγγελματικής και ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης) έχει ως σκοπό του τη σύνδεση της επιστημονικής γνώσης με την εκπαιδευτική πράξη. Παράλληλα, προσφέρει τη δυνατότητα διαρκούς συμμετοχής των φοιτητών/φοιτητριών του Τμήματος στη σχολική ζωή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μέσα από τη συστηματική παρατήρηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η άσκηση περιλαμβάνει επισκέψεις σε σχολεία, διδασκαλία των ίδιων των φοιτητών, ανάλυση διδασκαλιών, κριτική συζήτηση και αναστοχασμό.

 

Στόχοι/προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Το πρόγραμμα της πρακτικής άσκησης επιδιώκει:

Τη σύνδεση και εφαρμογή των γνώσεων που έχουν αποκτήσει οι φοιτητές/φοιτήτριες στο Πανεπιστήμιο με τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Τη γνωριμία με το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα στα Γυμνάσια και Λύκεια γενικής, επαγγελματικής και ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.

Τη συστηματική εισαγωγή στην άσκηση των βασικών τομέων της καθημερινής επαγγελματικής δραστηριότητας ενός εκπαιδευτικού σε πραγματικό εργασιακό περιβάλλον και την εξοικείωση των φοιτητών/φοιτητριών με τον μελλοντικό επαγγελματικό τους χώρο και τις απαιτήσεις του εκπαιδευτικού έργου.

Την ανάπτυξη των κοινωνικών και προσωπικών δεξιοτήτων των φοιτητών/φοιτητριών, μέσα από την ανάληψη συγκεκριμένων ευθυνών και την απόκτηση εμπειριών σε θέματα που σχετίζονται με το αντικείμενο των σπουδών τους.

Την πληρέστερη και βαθύτερη κατανόηση της πολυπλοκότητας του έργου του εκπαιδευτικού και τη συνειδητοποίηση της ευθύνης που επωμίζονται, των περιορισμών που έχουν, αλλά και των δυνατοτήτων που τους παρέχει ο ρόλος τους.

Τη διερεύνηση συγκεκριμένων προβλημάτων της διδακτικής-παιδαγωγικής πράξης μέσα από τη μελέτη της σχετικής βιβλιογραφίας, σε συνδυασμό με την εμπειρία που απέκτησαν από τη σχολική τάξη.

Την παρατήρηση και καταγραφή των βασικών δυσχερειών που εμποδίζουν την ομαλή ανάπτυξη της διδακτικής διαδικασίας και τη μελέτη των τρόπων με τους οποίους αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί αυτές τις δυσχέρειες.

Τον σχεδιασμό και την οργάνωση της διδακτικής-μαθησιακής διαδικασίας με δημιουργικό τρόπο.

Τη διατύπωση των στόχων και των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων με σαφήνεια, βασισμένων στις σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές.

Την οργάνωση της διδακτικής-μαθησιακής διαδικασίας, μέσω της επιλογής κατάλληλων δραστηριοτήτων, μεθόδων, μέσων και υλικών, ώστε να προάγεται η κριτική και δημιουργική σκέψη.

Την κατανόηση κατά τον σχεδιασμό και τη διεξαγωγή της διδασκαλίας, των ατομικών, καθώς και των κοινωνικών/πολιτισμικών προϋποθέσεων μάθησης του καθενός μαθητή.

Τη διαχείριση με παιδαγωγικό τρόπο της διαφορετικότητας και της πολυπολιτισμικότητας στη σχολική τάξη.

Την αξιοποίηση των γνώσεών του/της, ώστε να μπορεί να οργανώσει τις διαπροσωπικές σχέσεις στη σχολική τάξη και να δημιουργήσει ένα ευνοϊκό για μάθηση ψυχο-κοινωνικό κλίμα.

Την εφαρμογή τεχνικών πρόκλησης και διατήρησης του ενδιαφέροντος των μαθητών/μαθητριών για το διδακτικό αντικείμενο.

Τη σύνδεση κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας, του θέματος και του περιεχομένου του μαθήματος με προϋπάρχουσες γνώσεις και σχετικές εμπειρίες των μαθητών.

Την εφαρμογή τεχνικών πρόληψης και παιδαγωγικής αντιμετώπισης προβλημάτων συμπεριφοράς.

Τον καθορισμό κριτηρίων και την επιλογή μεθόδων αξιολόγησης (αυτοαξιολόγησης και ετεροαξιολόγησης) και ανατροφοδότησης της μάθησης.

Τον αναστοχασμό σχετικά με τις συνέπειες των επιλογών και των πρακτικών του/της για τη μάθηση και την ανάπτυξη των μαθητών.

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

 

Στο επίπεδο των γενικών ικανοτήτων, επιδιώκεται να μάθουν οι φοιτητές μέσα από το μάθημα να αναζητούν, αναλύουν και συνθέτουν δεδομένα και πληροφορίες για τη διδασκαλία και το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα που εφαρμόζεται στα Γυμνάσια και Λύκεια γενικής, επαγγελματικής και ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.

Ακόμη, επιδίωξη του μαθήματος είναι να μαθαίνουν να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις που απορρέουν από τις μαθησιακές δυσκολίες στη γενική τάξη του Γυμνασίου, λαμβάνοντας αποφάσεις για αυτόνομη, ατομική ή μικροομαδική εργασία, βασισμένη στη μελέτη ορισμένων θεωριών μάθησης.

Επιπλέον οι φοιτητές επιδιώκεται να αποκτούν την ικανότητα κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα εφαρμοσμένων πρακτικών διδασκαλίας σύμφωνα με τις αρχές της διαφορετικότητας και των ετεροτήτων.

Επίσης, σκοπό του μαθήματος είναι να μαθαίνουν να παράγουν νέες ερευνητικές ιδέες για τους μαθητές με αναπηρία, σχεδιάζοντας διδακτικά έργα με σεβασμό στη διαφορετικότητα, στην πολυπολιτισμικότητα και στο φυσικό περιβάλλον.

Τέλος, στόχος του μαθήματος είναι να μαθαίνουν να ασκούνται στην παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια της διδασκαλίας, αναπτύσσοντας την κριτική και αυτοκριτική με ορισμένες αυτοπαρατηρήσεις για τη σχολική ένταξη σε όλους τους μαθητές, συμπεριλαμβανομένων και αυτών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (ΕΕΑ) ή με αναπηρία, προάγοντας την ελεύθερη δημιουργική και επαγωγική σκέψη.

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Εισαγωγή στο μάθημα Παιδαγωγικές Ασκήσεις Διδασκαλίας (το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα, εκπαιδευτική πολιτική, αναλυτικά προγράμματα, οδηγίες μαθημάτων, διδακτέα ύλη, σχέδια μαθημάτων, πρακτικά και θεωρητικά προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας εκπαιδευτικός σε ένα σχολείο κ.λπ.).

 

 

Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία

 
Παιδαγωγικές Ασκήσεις Διδασκαλίας (μάθημα Ιστορίας) σε Γυμνάσιο της Καλαμάτας. Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία  
Παιδαγωγικές Ασκήσεις Διδασκαλίας (μάθημα Αρχαίων Ελληνικών από το πρωτότυπο) σε Γυμνάσιο της Καλαμάτας. Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία  
Παιδαγωγικές Ασκήσεις Διδασκαλίας (μάθημα Αρχαίων Ελληνικών από μετάφραση) σε Γυμνάσιο της Καλαμάτας. Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία  
Παιδαγωγικές Ασκήσεις Διδασκαλίας (μάθημα ΝΕ Γλώσσας και Λογοτεχνίας) σε Γυμνάσιο της Καλαμάτας. Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία  
Παιδαγωγικές Ασκήσεις Διδασκαλίας (μάθημα Ιστορίας) σε Γενικό Λύκειο της Καλαμάτας. Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία  
Παιδαγωγικές Ασκήσεις Διδασκαλίας (μάθημα Αρχαίων Ελληνικών) σε Γενικό Λύκειο της Καλαμάτας. Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία  
Παιδαγωγικές Ασκήσεις Διδασκαλίας (μάθημα ΝΕ Γλώσσας και Λογοτεχνίας) σε Γενικό Λύκειο της Καλαμάτας. Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία  
Παιδαγωγικές Ασκήσεις Διδασκαλίας (μάθημα Λατινικών) σε Γενικό Λύκειο της Καλαμάτας. Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία  
Παιδαγωγικές Ασκήσεις Διδασκαλίας (μάθημα ΝΕ Γλώσσας και Λογοτεχνίας) σε ΕΠΑΛ της Καλαμάτας. Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία  
Παιδαγωγικές Ασκήσεις Διδασκαλίας (γλωσσικές δεξιότητες) σε ΕΕΕΕΚ της Καλαμάτας. Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία  
Παιδαγωγικές Ασκήσεις Διδασκαλίας (γλωσσικές δεξιότητες) σε σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής (ΕΝΕΓΥΛ) της Καλαμάτας. Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία  
13. Ανασκόπηση – Προβληματισμοί. Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία  

 

Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:

 
Πρόταση 1 ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΩΝ
Πρόταση 2 ΜΟΝΟΩΡΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ
Πρόταση 3 ΠΑΡΟΥΣΙΟΛΟΓΙΟ
Πρόταση 4 ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ με ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Άλλο  
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

 

Πρόσωπο με πρόσωπο, διάλεξη, ομαδοσυνεργατική μάθηση

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία

με τους φοιτητές

 

POWER POINT

E-MAIL

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 1Χ3 = 3 ώρες
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση παιδαγωγικών ασκήσεων Διδασκαλίας σε γενικά σχολεία

 

10Χ3 = 30 ώρες

Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση παιδαγωγικών ασκήσεων Διδασκαλίας σε ειδικά σχολεία

 

2Χ3 = 6 ώρες

Ατομική μελέτη και προετοιμασία παιδαγωγικών ασκήσεων διδασκαλίας σύμφωνα με το Ε.Ω.Π.(Α.Π.Σ. μαθήματος, σχέδιο διδασκαλίας, πορεία διδασκαλίας, αξιολόγηση, προσαρμογές, διαφοροποιήσεις)

 

43 ώρες

Αυτοτελής μελέτη και προετοιμασία τελικής εξέτασης 15 ώρες
Προφορική εξέταση 3Χ1 = 3 ώρες

Σύνολο μαθήματος

(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)

 

100 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνικά

Μέθοδος αξιολόγησης: Γραπτή εξέταση με πίνακα θεμάτων από τις εκπαιδευτικές επισκέψεις και τις παρακολουθήσεις παιδαγωγικών ασκήσεων διδασκαλίας στα σχολεία στην Καλαμάτα.

Επιπρόσθετα για την πιστοποίηση της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (ΠΠκΔΕ) θα αξιολογηθεί η φυσική παρουσία του φοιτητή ΜΕ ΠΑΡΟΥΣΙΟΛΟΓΙΟ, με τη συμμετοχή στις παιδαγωγικές ασκήσεις διδασκαλίας σε σχολικές μονάδες δευτεροβάθμιας γενικής, τεχνικής-επαγγελματικής και ειδικής αγωγής του νομού Μεσσηνίας, σύμφωνα με τον κανονισμό του ΠΠκΔΕ.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Altrichter, H., Posch, P., & Somekh, B. (2001). Οι εκπαιδευτικοί ερευνούν το έργο τους: Μια εισαγωγή στις μεθόδους της έρευνας δράσης. Μτφρ. Μ. Δεληγιάννη. Αθήνα: Μεταίχμιο.

Anstotz, Chr. (2012) Βασικές αρχές της παιδαγωγικής για τα νοητικά καθυστερημένα άτομα, Αθήνα: Εκδ. Πεδίο

Βλαχογιάννη Αιμιλία (Επιμ.) (2006). Διδακτικές προσεγγίσεις στα φιλολογικά μαθήματα. Αθήνα: Τυπωθείτω.

Δροσινού, Κορέα Μ. (2017). Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Η ‘‘δια’’ της ειδικής αγωγής πρόταση εκπαίδευσης των παιδιών και νέων με ιδιαιτερότητες. Πάτρα: Εκδ. OPPORtUNA.

Goethals, Μ. S., Howard, R.A., & Sanders, M.M. (2013). Ο αρχάριος εκπαιδευτικός ενώπιον της διδασκαλίας: Μια δοκιμή προσέγγισης στην αναστοχαστική διδακτική πράξη. Επιμ. Γ. Σπανός, Μτφρ. Α. Αργυροπούλου & Ρ. Ευριπίδου. Αθήνα: Εκδόσεις DaVinci.

Ματσαγγούρας, Ηλίας (2006). Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας. Η σχολική τάξη: Χώρος, Ομάδα, Πειθαρχία, Μέθοδος. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.

Ματσαγγούρας, Η. (2008). Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση. Αθήνα: Γρηγόρης.

Νόμος 3699. (2008, 10 Φεβρουάριος). Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Εφημερίς της κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας Αρ. Φύλλου 199.

Παρασκευόπουλος, Ι. Ν. & Herbert, Martin . (2013). Ψυχολογικά προβλήματα παιδιών και εφήβων. Αθήνα: Εκδ. Πεδίο.

Πόρποδας, Κ. (2002). Ανάγνωση. Πάτρα: Αυτοέκδοση.

Σταμούλη Σοφ. (2009). Γενική παιδαγωγική και διδακτική: Ειδική διδακτική φιλολογικών μαθημάτων. Θεωρία και πράξη: Προτεινόμενες διδασκαλίες σε πραγματική και εικονική τάξη. Αθήνα: Γρηγόρης.

Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων-Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. (1996). Πλαίσιο Αναλυτικού Προγράμματος Ειδικής Αγωγής. Προεδρικό Διάταγμα, 301/1996. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο.

Χρηστάκης, Κ. (2016). Το παιδί και ο έφηβος στην οικογένεια και στο σχολείο, Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη

Χρηστάκης, Κ. (2013). Προβλήματα Συμπεριφοράς στη Σχολική Ηλικία, Αθήνα: Εκδ. Διάδραση

Χρηστάκης, Κ. (2013). Προγράμματα και στρατηγικές Διδασκαλίας για άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και σοβαρές δυσκολίες μάθησης Αθήνα: Εκδ.Διάδραση.

(Τα σχολικά βιβλία Γυμνασίου-Λυκείου σε ηλεκτρονική-διαδραστική μορφή).

http://www-pi-schools.gr/ drastiriotites mathisiakis etoimotitas/biblio ekpaideutikoy EAE