ΑΤΤΙΚΟΙ ΡΗΤΟΡΕΣ

Κωδικός μαθήματος
13K16
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Ε. ΒΟΛΟΝΑΚΗ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 3

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

ΓΕΝΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ, ΓΕΝΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

ΚΑΝΕΝΑ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΝΑΙ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

Σκοπός του μαθήματος είναι να μάθουν και να εμβαθύνουν οι φοιτητές στην αρχαία ελληνική ρητορική και ρητορεία, καθώς και στο αρχαίο ελληνικό δίκαιο. Θα γνωρίσουν την ανάπτυξη και την εξέλιξη του νομοθετικού συστήματος από την ομηρική εποχή έως και τα τέλη του 4ου π.Χ. αι. Θα γνωρίσουν τις συγκεκριμένες νομικές διαδικασίες που αφορούν τους λόγους που θα εξετάσουμε. Θα γνωρίσουν το ρητορικό ύφος, τα ρητορικά τεχνάσματα και επιχειρήματα, το πολιτικό και ιστορικό πλαίσιο, άτεχνες και έντεχνες πίστεις, δομή και σύνταξη, κοινωνικές αξίες και ιδεολογικές προσεγγίσεις των δικαστών και κατ’ επέκταση των Αθηναίων πολιτών στο σύνολό τους, μέσα από τη μελέτη επιλεγμένων διαφόρων δικανικών λόγων του Λυσία, Αντιφώντα, Δημοσθένη και Ισοκράτη. Έχοντας ολοκληρώσει το μάθημα αυτό οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

Α) να μεταφράζουν και να ερμηνεύουν δικανικούς ρητορικούς λόγους που έχουν συντεθεί από διάφορους ρήτορες από τα μέσα του 5ου έως τα τέλη του 4ου π.Χ. αι., μελετώντας και συγκρίνοντας έτσι εξελικτικά το ρητορικό ύφος και την επιχειρηματολογία που χρησιμοποιούνταν σε δίκες στα ηλιαστικά δικαστήρια ή σε ειδικά δικαστήρια εκδίκασης υποθέσεων ανθρωποκτονίας

Β) να κατανοούν τις συνθήκες και την εποχή στην οποία διαμορφώθηκε κάθε ρητορικός λόγος, καθώς επίσης και τις προσδοκίες των δικαστών, στους οποίους απευθυνόταν ο λογογράφος / ρήτορας με την παρουσίαση και εκτέλεση (θεατρική) του λόγου στο δικαστήριο

Γ) να αντιλαμβάνοντα θέματα δικαίου, δικαιοσύνης, νομοθεσίας, ισότητας καθώς επίσης και τις γενικότερες αντιλήψεις και ιδεολογίες των Αθηναίων στις οποίες απευθύνονταν οι λογογράφοι προκειμένου να κερδίσουν την εύνοια των δικαστών Δ) να γνωρίζουν και να κατανοούν το ιστορικό πλαίσιο της κάθε υπόθεσης καθώς επίσης και το πολιτικό παρασκήνιο και τον ανταγωνισμό των πολιτικών σε ιδιωτικό και δημόσιο επίπεδο

Ε) να εξηγήσουν την απήχηση διαφόρων ρητορικών επιχειρημάτων και τεχνασμάτων στο ευρύτερο κοινό των πολιτών, τις στάσεις και θέσεις των Αθηναίων σε θέματα θρησκείας, νομοθεσίας, πολιτικής ταυτότητας και εθνικής ιδεολογίας, δημοκρατίας και γενικότερα πολιτισμού και ελευθερίας

Ζ) να προσδιορίσουν την σημασία και τον ρόλο της παρουσίασης ενός λόγου στο δικαστήριο για την αθώωση ή καταδίκη των διαδίκων, καθώς απ’ αυτόν εξαρτιόταν η ίδια η ζωή τους

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

 

Το μάθημα αποσκοπεί ώστε ο πτυχιούχος του Τμήματος Φιλολογίας να αποκτήσει:

Εξοικείωση με το ερευνητικό αντικείμενο της αρχαίας ρητορικής τέχνης και ρητορείας

Πολυσχιδή ικανότητα στην αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών μέσα από τη χρήση της διεθνούς βιβλιογραφίας και αρχαίων πηγών και κειμένων

Προώθηση της αυτόνομης εργασίας μέσα από προσωπικές παρουσιάσεις αλλά και της ομαδικής εργασίας μέσα από συλλογική συμμετοχή στην τάξη

Άσκηση της κριτικής προσέγγισης, ανάλυσης και ερμηνείας των λόγων και των δεδομένων της εποχής και της κοινωνίας στην οποία απευθύνονταν

Ανάπτυξη δεξιοτήτων για αυτόνομη και ομαδική εργασία στο χώρο της έρευνας (ερευνητικά κέντρα, ερευνητικά προγράμματα κ.λπ.) και της παιδείας (διδασκαλία σε σχολεία, εκπαιδευτικά προγράμματα). Ο πτυχιούχος θα έχει την ικανότητα να γνωρίζει, να ερμηνεύει, να ανασυνθέτει και να διδάσκει στους συναδέλφους του και συνεπώς και σε μαθητές και να αξιοποιεί στην επαγγελματική του σταδιοδρομία τις γνώσεις του πάνω στο σημαντικό γνωστικό αντικείμενο της ρητορικής τέχνης, με πρωτοτυπία και επιστημονική εγκυρότητα

Πρόσληψη και εφαρμογή της ρητορικής τέχνης σε όλα τα λογοτεχνικά είδη από την αρχαιότητα μέχρι τη σημερινή εποχή

Σύγκριση και αντιπαραβολή του αρχαίου αθηναϊκού νομοθετικού και δικανικού συστήματος με το σύγχρονο ελληνικό καθώς και με άλλα σύγχρονα ευρωπαϊκά συστήματα

Εφαρμογή των επιστημονικών και επαγγελματικών του δεξιοτήτων σε διεθνές περιβάλλον

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διεξοδική μετάφραση και ερμηνεία δικανικών λόγων διαφόρων ρητόρων από τα μέσα του 5ου έως τα τέλη του 4ου π.Χ. αι.. Η επιλογή συγκεκριμένων δικανικών λόγων έχει ως στόχο την εξοικείωση των φοιτητών με τη γλώσσα, τη δομή και τις ρητορικές τεχνικές καθώς και τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του ύφους και της ρητορικής τέχνης κάθε λογοτράφου.. Η σύγκριση και αντιπαραβολή δικανικών λόγων από διάφορους ρήτορες κατά την αρχαιότητα θα βοηθήσει στο να δοθεί μια ευρύτερη εικόνα για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσε μία δίκη, ιδιωτική και δημόσια, το δικανικό και νομοθετικό σύστημα, το πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό και ιστορικό πλαίσιο που αφορούσε κάθε υπόθεση που εκδικαζόταν καθώς και στη μεγάλη σημασία και ανάπτυξη της ρητορικής/σοφιστικής τέχνης στην Αθήνα κατά τον 5ο και 4ο π.Χ., προωθώντας παράλληλα την κριτική προσέγγιση και κειμενοκεντρική ερμηνεία και ανάλυση.

Τίτλος ενότητας

Βιβλιογραφία

1. Η ρητορική στην αρχαιότητα, L. Pernot (2005, εκδ. Δαίδαλος Ι. Ζαχαρόπουλος)

2. Η τέχνη της πειθούς, R. Cialdini (2009, εκδ. Δίαυλος)

3. Λυσίου κατά αγοράτου (13) και κατά Νικομάχου (30), Βολονάκη Ε. (2012, εκδ. Παπαζήση)

4. Κ. Αποστολάκης, Λυσίου Υπέρ Πολυστράτου, Στιγμή 2003

5. Κ. Κάππαρης, Απολλοδώρου, Κατά Νεαίρας, Στιγμή 2008.

6. M. Edwards, Αττικοί Ρήτορες, μετάφραση Δ. Σπαθάρας, Καρδαμίτσα 2002.

Αλεξίου, Β. Ευάγγελος, Η Ρητορική του 4ου Αι. π.Χ., HYPERLINK "https://service.eudoxus.gr/search/" \l "a/id:59359419/0"Λεπτομέρειες

8. Kennedy, G. ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ,

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

Dike (University of Milano)

Rhetorica (University of California)

Σύνδεσμος παρουσίασης

 

 

/?course=LITD130

  Εισαγωγή Ρητορική τέχνη, σοφιστές και πολιτικοί
  Εισαγωγή Δίκαιο ανθρωποκτονίας: δικαστήρια και νομικές διαδικασίες
  Λυσίας Υπέρ του Ερατοσθένους φόνου απολογία Ανάλυση και ερμηνεία κεφ. 1-10
  Λυσίας Υπέρ του Ερατοσθένους φόνου απολογία στ. 10-100 Θεοί και ηθικές αξίες
  Λυσίας Υπέρ του Ερατοσθένους φόνου απολογία στ. 100-200 Σκηνή φιλοξενίας
  Λυσίας Υπέρ του Ερατοσθένους φόνου απολογία στ. 200-350 Ηρωϊκό ιδεώδες – αφηγηματικές τεχνικές, θεϊκό στοιχείο, Αθηνά
  Λυσίας Κατά Νικομάχου στ. 138-238 διακειμενικότητα Ιλιάδας και Οδύσσειας
  Λυσίας Κατά Νικομάχου στ. 238-350 σκηνή φιλοξενίας
  Λυσίας Κατά Νικομάχου στ. 492-560 λογοτεχνικές συμβάσεις: Ελένη , θεματικά μοτίβα – νόστος
  Λυσίας Κατά Νικομάχου στ. 61-108 αοιδός: μήνις
  Λυσίας Κατά Αγοράτου στ. 266-380 αοιδός: ανθρωπομορφισμός των θεών
  Λυσίας Κατά Αγοράτου στ. 469-586 αοιδός: Δούρειος ίππος, διακειμενικότητα
  Λυσίας Κατά Αγοράτου Ανακεφαλαίωση και συγκριτική εξέταση όλων των κειμένων και των σκηνών φιλοξενίας
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:

Παρουσιάσεις στην τάξη κειμένων γλωσσικά και ερμηνευτικά.

Εθελοντικές εργασίες

Γραπτές εξετάσεις

Πρόταση 1  
Πρόταση 2 ………………………….
Πρόταση 3 ………………………….
Πρόταση 4 ………………………….
Άλλο ………………………….
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο διαλέξεις – μαθήματα με διαδραστικό τρόπο: συμμετοχή των φοιτητών
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Εξερεύνηση ιστοσελίδων για την ρητορική τέχνη, τους αρχαίους ρήτορες και το Αττικό δίκαιο

Πρόσφατη βιβλιογραφία – νέες τάσεις ερμηνευτικές

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις Προετοιμασία για εξετάσεις ή 2-4 ώρες ανά εβδομάδα
Επιτόπια μαθήματα στη βιβλιοθήκη  
Εκπαιδευτικές εκδρομές  
Μαθημα μεθοδολογίας της έρευνας  
Ενημέρωση στις τεχνολογικές μεθόδους εξερεύνησης βιβλιογραφίας και κειμένων, π.χ. TLG  

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

Γραπτές εξετάσεις που περιέχουν: 1. κείμενο με ερμηνεία, και ερωτήσεις με βάση το κείμενο α) σύντομες με ερμηνεία λέξεων ή φράσεων, β) γενικότερη ερώτηση ανάλυσης και ερμηνείας του κειμένου. 2. Γενική συγκριτική ερώτηση εισαγωγής με αναφορά σε όλα τα κείμενα που έχουμε εξετάσει. 3. Γλώσσα, ύφος και λογοτεχνικές τεχνικές, αφηγηματικές τεχνικές και διακειμενικές προσεγγίσεις. 4. Γραμματική και Συντακτικό

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

Η ρητορική στην αρχαιότητα, L. Pernot (2005, εκδ. Δαίδαλος Ι. Ζαχαρόπουλος)

Η τέχνη της πειθούς, R. Cialdini (2009, εκδ. Δίαυλος)

Λυσίου κατά αγοράτου (13) και κατά Νικομάχου (30), Βολονάκη Ε. (2012, εκδ. Παπαζήση)

Κ. Αποστολάκης, Λυσίου Υπέρ Πολυστράτου, Στιγμή 2003

Κ. Κάππαρης, Απολλοδώρου, Κατά Νεαίρας, Στιγμή 2008.

M. Edwards, Αττικοί Ρήτορες, μετάφραση Δ. Σπαθάρας, Καρδαμίτσα 2002.

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

Dike (University of Milano)

Rhetorica (University of California)