Υποχρεωτικό
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΛΑΙΟΓΡΑΦΙΑ, ΚΩΔΙΚΟΛΟΓΙΑ, ΕΚΔΟΤΙΚΗ
Σ. ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗ
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 3 Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ). ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης
γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων
ΕΙΔΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
ΚΑΝΕΝΑ ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α
Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης
Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β
Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων
Το μάθημα είναι εισαγωγικό, αλλά βασικό σχετικά με την μελέτη της εξέλιξης της ελληνικής γραφής και του βιβλίου από την αρχαιότητα μέχρι και την εποχή της ανακάλυψης της Τυπογραφίας.
Στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών σε βασικούς όρους της της Παλαιογραφίας, της Κωδικολογίας και της Εκδοτικής, αλλά πρωτίστως η γνωριμία και η εξοικείωσή τους με τις διαφορετικές μορφές της Ελληνικής γραφής κατά την εξέλιξή της μέσα στους αιώνες και η αποκρυπτογράφησή τους.
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα:
Είναι σε θέση να αποκρυπτογραφήσει και να διαβάσει με σχετική ευκολία χειρόγραφα κείμενα γραμμένα μέχρι και την Αναγέννηση.
Γνωρίζει επαρκώς τις μεθόδους και τις τεχνικές μεταγραφής και έκδοσης ενός κειμένου, όπως και τις περιγραφής των εξωτερικών χαρακτηριστικών ενός παπύρου και ενός χειρογράφου κώδικα.
Μπορεί να συνεργαστεί διεπιστημονικά με εκπροσώπους φιλολογικών κλάδων (ιστορικούς, αρχαιολόγους, επιγραφικούς, νομισματολόγους, φιλολόγους).
Γενικές Ικανότητες Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
……
Άλλες…
…….
Ανάπτυξη δεξιοτήτων για αυτόνομη και ομαδική εργασία
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Άσκηση παρατηρητικότητας και κριτικής σκέψης.
Αυτόνομη και ομαδική εργασία
Άσκηση παρατηρητικότητας και κριτικής σκέψης.
Επικαιροποίηση της γνώσης και προσαρμογή σε νέες ερευνητικές μεθόδους και συνθήκες
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Όξυνση της παρατηρητικότητας και της κριτικής σκέψης
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης Ορισμός, έκταση και όρια της Παλαιογραφίας – Συγγενικές προς αυτήν επιστήμες – Εξέλιξη της Παλαιογραφίας - Στόχοι Elpidio Mioni, Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1985.
Γεώργιος Παπάζογλου, ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΑ. Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία και Κωδικολογία (έκδοση β’), Κομοτηνή, 2009.
Ορισμός Κεφαλαιογράμματης Γραφής – Τύποι Κεφαλαιογράμματης γραφής – Βιβλική κεφαλαιογράμματη χαρακτηριστικά - Κείμενο Elpidio Mioni, Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1985.
Γεώργιος Παπάζογλου, ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΑ. Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία και Κωδικολογία (έκδοση β’), Κομοτηνή, 2009.
Αλεξανδρινή Κεφαλαιογράμματη χαρακτηριστικά, Πίνακας – Οξυκόρυφη κεφαλαιογράμματη χαρακτηριστικά, Κείμενο. Elpidio Mioni, Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1985.
Γεώργιος Παπάζογλου, ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΑ. Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία και Κωδικολογία (έκδοση β’), Κομοτηνή, 2009.
Λειτουργική Κεφαλαιογράμματη χαρακτηριστικά, Πίνακας – Επιγραφική Κεφαλαιγράμματη χαρακτηριστικά, Κείμενο – Μικρογράμματη εμφάνιση, χαρακτηριστικά, Κείμενο Elpidio Mioni, Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1985.
Γεώργιος Παπάζογλου, ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΑ. Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία και Κωδικολογία (έκδοση β’), Κομοτηνή, 2009.
Αμιγής Μικρογράμματη 9ος αιώνας- Συντομογραφίες - Κείμενα Elpidio Mioni, Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1985.
Γεώργιος Παπάζογλου, ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΑ. Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία και Κωδικολογία (έκδοση β’), Κομοτηνή, 2009.
Μικρογράμματη 10ος αιώνας - Κείμενα Elpidio Mioni, Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1985.
Γεώργιος Παπάζογλου, ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΑ. Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία και Κωδικολογία (έκδοση β’), Κομοτηνή, 2009.
Μικρογράμματη 11ος αιώνας - Κείμενα Elpidio Mioni, Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1985.
Γεώργιος Παπάζογλου, ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΑ. Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία και Κωδικολογία (έκδοση β’), Κομοτηνή, 2009.
Μικρογράμματη 12ος αιώνας - Κείμενα Elpidio Mioni, Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1985.
Γεώργιος Παπάζογλου, ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΑ. Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία και Κωδικολογία (έκδοση β’), Κομοτηνή, 2009.
Διαδικασία αντιγραφής – Αντιγραφέας – Βιβλιογραφικά σημειώματα - Χρονολογία Elpidio Mioni, Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1985.
Γεώργιος Παπάζογλου, ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΑ. Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία και Κωδικολογία (έκδοση β’), Κομοτηνή, 2009.
Μικρογράμματη 13ος-14ος αιώνας, Κείμενα Elpidio Mioni, Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1985.
Γεώργιος Παπάζογλου, ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΑ. Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία και Κωδικολογία (έκδοση β’), Κομοτηνή, 2009.
Μικρογράμματη 15ος-16ος αιώνας, Κείμενα Elpidio Mioni, Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1985.
Γεώργιος Παπάζογλου, ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΑ. Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία και Κωδικολογία (έκδοση β’), Κομοτηνή, 2009.
Κωδικολογία: Υλικά γραφής – όργανα γραφής – εξωτερικά χαρακτηριστικά χειρογράφου Elpidio Mioni, Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1985.
Γεώργιος Παπάζογλου, ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΑ. Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία και Κωδικολογία (έκδοση β’), Κομοτηνή, 2009.
Βασικές αρχές εκδοτικής Elpidio Mioni, Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1985.
Paul Maas, Κριτική των κειμένων, ΠΑΠΑΔΗΜΑ, Αθήνα, 1984
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή: Πρόταση 1 ΓΡΑΠΤΗ ΕΞΕΤΑΣΗ Πρόταση 2 ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΓΡΑΠΤΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ Πρόταση 3 …… Πρόταση 4 …… Άλλο … - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. ΠΡΟΣΩΠΟ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΟ ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές POWER POINT
E-CLASS
E-MAIL
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.
Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ
13 Χ 2 = 26 ώρες
13 Χ 1 = 13 ώρες
39 ώρες
ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 12 Χ 2 = 24 ώρες ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ 59 ώρες ΤΕΛΙΚΗ ΓΡΑΠΤΗ ΕΞΕΤΑΣΗ 3 Χ 1 = 3 ώρες ΣΥΝΟΛΟ 125 ώρες (5 Χ 25) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η Ελληνική.
Στους φοιτητές δίδονται ερωτήσεις (γνώσης και κρίσης) σύντομης απάντησης και τρία κείμενα για μεταγραφή.
Οι φοιτητές αξιολογούνται 80% από την επίδοσή τους στη γραπτή δοκιμασία και 20% από τις εβδομαδιαίες εργασίες που παραδίδουν.
Οι φοιτητές γνωρίζουν από την αρχή του εξαμήνου την εξεταστέα ύλη, τα διδακτικά συγγράμματα και τη σχετική βιβλιογραφία. Επίσης, ενημερώνονται από το πρώτο μάθημα για τον τρόπο εξέτασής τους.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Elpidio Mioni, Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1985.
Γεώργιος Παπάζογλου, ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΑ. Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία και Κωδικολογία (έκδοση β’), Κομοτηνή, 2009.
Edward Maunde Thomson, Εισαγωγή στην ελληνική και λατινική παλαιογραφία, εκδ. ΚΑΡΔΑΜΙΤΣΑ, Αθήνα 2021.
L. G Reynolds- N. G. Wilson, Αντιγραφείς και Φιλόλογοι, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 2001.
Paul Maas, Κριτική των κειμένων, ΠΑΠΑΔΗΜΑ, Αθήνα, 1984.
H. Hunger, Ο Κόσμος του Βυζαντινού Βιβλίου, ΚΑΡΔΑΜΙΤΣΑ, Αθήνα, 1995.