Υποχρεωτικό
ΜΕΤΑΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ-ΚΡΗΤΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Μ. ΓΡΗΓΟΡΟΠΟΥΛΟΥ
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΣΕ ΜΟΡΦΗ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ 3 Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ). ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης
γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων
ΘΕΜΑΤΙΚΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΚΑΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΓΕΝΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ) ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
13Κ12, ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ: ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΕΩΣ ΚΑΙ ΤΟΝ 17ο ΑΙΩΝΑ ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α
Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης
Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β
Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων
Μετά το πέρας των μαθημάτων οι φοιτητές:
Θα γνωρίζουν τα γλωσσικά και γραμματολογικά χαρακτηριστικά της μελετώμενης περιόδου, καθώς και αντιπροσωπευτικά έργα και σημαντικούς εκπροσώπους της Γραμματείας μας από την Άλωση της Πόλης έως τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό και την Κρητική Λογοτεχνία
Θα είναι σε θέση να αναλύουν κείμενα αυτής της εκτεταμένης σε χωροχρονικό πλαίσιο περιόδου.
Θα έχουν τη δυνατότητα να κατανοήσουν τις ιδιαιτερότητες των λογοτεχνικών κειμένων της περιόδου, αφού θα έχουν διδαχθεί ένα επαρκές (όσο και αντιπροσωπευτικό) δείγμα από αυτά.
Θα μπορούν να εντάξουν τη γλωσσική μορφή τους στη διαχρονική εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας.
Θα έχουν τη δυνατότητα προσέγγισης της παράδοσης των κειμένων και αξιολογικής τοποθέτησής τους στην ευρύτερη λογοτεχνική παραγωγή του Νέου Ελληνισμού.
Γενικές Ικανότητες Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
……
Άλλες
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας
Καλλιέργεια του εδάφους για μελλοντική παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης Εισαγωγή: η Αναγέννηση στην Ευρώπη και το χωρο-χρονικό πλαίσιο του Νέου Ελληνισμού (περιοδολόγηση, χαρακτηριστικά, οι Έλληνες λόγιοι της Διασποράς, λογοτεχνικά είδη και θέματα, γλώσσα). Festa, N., Ουμανισμός: Τα Κλασσικά Γράμματα στην Αναγέννηση, μτφρ. Ν. Κυριαζόπουλος, εισαγ.-επιμ. Η. και Σ. Αποστολίδης, Αθήνα, Τα Νέα Ελληνικά, 2007. - Περί Θρήνων, Ανακάλημα της Κωνσταντινόπολης (γραμματολογικά στοιχεία και απόσπασμα), συνοδευτικά κείμενα από τη σύγχρονη λογοτεχνία μας. Κεχαγιόγλου, Γ., Από τον ύστερο Μεσαίωνα ως τον 18ο αιώνα. Εισαγωγή στα παλιότερα κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Θεσσαλονίκη, ΑΠΘ-ΙΝΣ, 2009. Δημώδη κείμενα από διάφορα μέρη: Επτάνησα, Ρόδος, Κύπρος, Πελοπόννησος (γραμματολογικά στοιχεία και αποσπάσματα). Μαστροδημήτρης, Π. Δ., Εισαγωγή στη Νεοελληνική Φιλολογία, Αθήνα, Δόμος, 2005. Θρησκευτικός Ουμανισμός: περί ρητορικής, Φ. Σκούφος, Η. Μηνιάτης, οι Διδαχές του Μηνιάτη. Κασίνης Κ. Γ., Η ρητορική των διδαχών του Μηνιάτη, Σύλλογος προς διάδοσιν ωφελίμω βιβλίων, 1998. Στοιχεία Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού και εισαγωγή στον Νεοελληνικό Διαφωτισμό. Πρώιμη ή προδρομική φάση: Άνθη Ευλαβείας και Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Δημαράς, Κ. Θ., Φροντίσματα, Μέρος Πρώτο: Από την Αναγέννηση στον Διαφωτισμό, Αθήνα, 1962. Ώριμη φάση Νεοελληνικού Διαφωτισμού: Ρ. Βελεστινλής, Α. Κοραής, Κ. Δαπόντες. Αναφορά στην πεζογραφία της διαφωτιστικής περιόδου. Αγγέλου, Α., Των Φώτων: Όψεις του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, Αθήνα, Ερμής, 1988. Εισαγωγή στην Κρητική Λογοτεχνία: ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο, σχέσεις με τη δυτική Αναγέννηση και με την ελληνική αρχαιότητα, κρητικός πολιτισμός της περιόδου. Αλεξίου Σ., Η κρητική λογοτεχνία και η εποχή της. Μελέτη φιλολογική και ιστορική, Αθήνα, Στιγμή, 2011. Κρητική Λογοτεχνία: περίοδος προετοιμασίας (ποιήματα διδακτικά ή παραινετικά, ποιήματα σατιρικά, ποιήματα ερωτικά, ποιήματα ιστορικά). Van Gemert, A. και Bakker, W. (επιμ.), Μαρίνος Φαλιέρος. Λόγοι διδακτικοί του πατρός προς τον υιόν, Θεσσαλονίκη, ΑΠΘ-ΙΝΣ, 2014. Κρητική Λογοτεχνία: περίοδος ακμής (Ειδυλλιακή ποίηση: Η βοσκοπούλα, Δραματική ποίηση-Τραγωδία: Ερωφίλη). Αλεξίου, Σ. - Αποσκίτη, Μ. (επιμ.), Γεωργίου Χορτάτση. Ερωφίλη - τραγωδία, Αθήνα, Στιγμή, 2007. Κρητική Λογοτεχνία: περίοδος ακμής (Δραματική ποίηση-Κωμωδία: Φορτουνάτος, Κατζούρμπος). Vincent, A. (επιμ.), Φορτουνάτος του Μάρκου Αντωνίου Φωσκόλου, Κριτική έκδοση, σημειώσεις, γλωσσάριο, Ηράκλειο, Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών, 1980. Κρητική Λογοτεχνία: περίοδος ακμής (Ποιμενικό δράμα-Πανώρια, Θρησκευτικό δράμα-Η Θυσία του Αβραάμ). Σαχίνης, Α., Κριτικές παρατηρήσεις στην Πανώρια του Χορτάτση, Αθήνα, Αφοί Μυρτίδη, 1973. Κρητική Λογοτεχνία: περίοδος ακμής (Ποιητικό μυθιστόρημα: Ερωτόκριτος). Χόλτον, Ν., Μελέτες για τον Ερωτόκριτο και άλλα νεοελληνικά κείμενα, Αθήνα, Καστανιώτης, 2000. Θέματα πρόσληψης: Χειρόγραφη / έντυπη παράδοση, σημερινά εκδοτικά ζητήματα, ψηφιακές εκδόσεις. Κεχαγιόγλου, Γ., Από τον ύστερο Μεσαίωνα ως τον 18ο αιώνα. Εισαγωγή στα παλιότερα κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Θεσσαλονίκη, ΑΠΘ-ΙΝΣ, 2009. Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή: Πρόταση 1 Παρουσία στην τάξη Πρόταση 2 - Πρόταση 3 - Πρόταση 4 - Άλλο Τελική εξέταση στο πέρας του εξαμήνου - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο. ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές Ναι, στην επικοινωνία με τους φοιτητές. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.
Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου Διαλέξεις 13x2=26 Μελέτη και ανάλυση κειμένων 13x1=13 Προσωπική μελέτη - Προετοιμασία εξετάσεων 83 ώρες Τελική εξέταση 3x1=3 Σύνολο μαθήματος 125 ώρες φόρτου εργασίας
(5 ECTSx25=125)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
Γλώσσα: ελληνική
Μέθοδοι: διαμορφωτική, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και ιδίως γραπτή ή προφορική εξέταση στο τέλος του εξαμήνου.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Μεταβυζαντινή Γραμματεία
Festa, N., Ουμανισμός: Τα Κλασσικά Γράμματα στην Αναγέννηση, μτφρ. Ν. Κυριαζόπουλος, εισαγ.-επιμ. Η. και Σ. Αποστολίδης, Αθήνα, Τα Νέα Ελληνικά, 2007.
Jacopin, P., Lagrée, J., Έρασμος, Ουμανισμός και Γλώσσα, μτφρ. Μ. Τσαλέρας, επιμ. Γ. Βώκος, Αθήνα, εκδ. Πατάκη, 1998.
Knös, B., L’Histoire de la littérature néo-grecque: La Période jusqu’en 1821, Stockholm, Almqvist & Wiksell, 1962.
Valsa, M., Το Νεοελληνικό Θέατρο από το 1453 έως το 1900, μτφρ.-εισαγ. Χ. Μπακονικόλα-Γεωργοπούλου, Αθήνα, Ειρμός, 1994.
Vitti, M., Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Αθήνα, Οδυσσέας 1987.
Αγγέλου Α., Πλάτωνος Τύχαι: Η Λόγια Παράδοση στην Τουρκοκρατία, Αθήνα, Ερμής, 1963.
__________ : Των Φώτων: Όψεις του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, Αθήνα, Ερμής, 1988.
Δημαράς, Κ. Θ., Φροντίσματα, Μέρος Πρώτο: Από την Αναγέννηση στον Διαφωτισμό, Αθήνα, 1962.
Καπόγλου-Σουρβίνου, Ε., Ιταλική Αναγέννηση και Ανθρωπισμός, Αθήνα, 1999.
Καράς, Γ., Οι Θετικές Επιστήμες στον Ελληνικό Χώρο: 15ος-19ος Αιώνας, Αθήνα, Δαίδαλος-Ζαχαρόπουλος, 1991.
Κασίνης, Κ. Γ., Νεοελληνική Λογοτεχνία. Από τις αρχές έως την Επανάσταση. Συγχρονική Ανθολογία Κειμένων, Αθήνα, Πορεία, 2006.
Κεχαγιόγλου, Γ., Από τον ύστερο Μεσαίωνα ως τον 18ο αιώνα. Εισαγωγή στα παλιότερα κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Θεσσαλονίκη, ΑΠΘ-ΙΝΣ, 2009.
Μαστροδημήτρης, Π. Δ., Εισαγωγή στη Νεοελληνική Φιλολογία, Αθήνα, Δόμος, 2005.
____________________ : Η ποίηση του Νέου Ελληνισμού-Ανθολογία, Αθήνα, Ίδρυμα Γουλανδρή-Χορν, 1999.
Πολίτης, Λ. Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Αθήνα, ΜΙΕΤ, 1979.
Σάθας, Κ. Ν., Νεοελληνική Φιλολογία: Βιογραφίαι των εν τοις Γράμμασι Διαλαμψάντων Ελλήνων από της Καταλύσεως της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας μέχρι της Ελληνικής Εθνεγερσίας, 1453-1821, Αθήνα, εκδ. Χιωτέλλη, 1969 [1η εκδ. 1868].
Ψημμένος, Ν. Κ. (εισαγ.-ανθολ.-σχόλια), Η Ελληνική Φιλοσοφία από το 1453 ως το 1821, 2 τ., Αθήνα, Γνώση, 1988-1989.
Κρητική Λογοτεχνία
Bancroft-Marcus, R., «Ποιμενικό δράμα κει ειδύλλιο», Λογοτεχνία και κοινωνία στην Κρήτη της Αναγέννησης, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, 1997, σσ. 95-124.
Vincent, A. (επιμ.), Φορτουνάτος του Μάρκου Αντωνίου Φωσκόλου, Κριτική έκδοση, σημειώσεις, γλωσσάριο, Ηράκλειο, Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών, 1980.
Von Gemert, A. και Bakker, W. (επιμ.), Η θυσία του Αβραάμ, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, 1998.
________________ : Μαρίνος Φαλιέρος. Λόγοι διδακτικοί του πατρός προς τον υιόν, Θεσσαλονίκη, ΑΠΘ-ΙΝΣ, 2014.
Αλεξίου, Σ. - Αποσκίτη, Μ. (επιμ.), Γεωργίου Χορτάτση. Ερωφίλη - τραγωδία, Αθήνα, Στιγμή, 2007.
Αλεξίου, Σ. (επιμ.), Βιντσέντζου Κορνάρου-Ερωτόκριτος, Αθήνα, Εστία, 1995.
______________ : Ερωφίλη του Χορτάτση. Κριτικά σχόλια, Αθήνα, Στιγμή, 1988.
______________ : «Η κρητική λογοτεχνία και η εποχή της», Κρητικά Χρονικά, τ. 8, Αθήνα, 1954, σσ. 76-108.
______________ : Η κρητική λογοτεχνία και η εποχή της. Μελέτη φιλολογική και ιστορική, Αθήνα, Στιγμή, 2011.
Αποσκίτη, Μ. (επιμ.), Ροδολίνος του Ιωάννη Ανδρέα Τρωίλου, Αθήνα, Στιγμή, 1987.
Γκικόπουλος, Φ.Κ., Στοιχεία για την ιστορία της ιταλικής λογοτεχνίας, Θεσσαλονίκης, Παρατηρητής, 1997.
Δερμιτζάκης, Μ., Η λαϊκότητα της κρητικής λογοτεχνίας, Αθήνα, Δωρικός, 1990.
Κασίνης, Κ. Γ., Νεοελληνική Λογοτεχνία. Από τις αρχές έως την Επανάσταση. Συγχρονική Ανθολογία Κειμένων, Αθήνα, Πορεία, 2006.
Κριαράς, Ε. (επιμ.), Η Πανώρια του Χορτάτση. Κριτική έκδοση με εισαγωγή, σχόλια και λεξιλόγιο, Θεσσαλονίκη, Βυζαντινή και Νεοελληνική Βιβλιοθήκη, 1975.
Μαλτέζου, Χ. «Το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο», Λογοτεχνία και κοινωνία στην Κρήτη της Αναγέννησης, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, 1997, σσ. 21-57.
Μανούσακας, Η κρητική λογοτεχνία κατά την εποχή της βενετοκρατίας, Θεσσαλονίκη, ΑΠΘ, 1965.
______________ : «Εισαγωγή» στο Βασιλεύς ο Ροδολίνος, Αθήνα, 1976.
______________ : La littérature crétoise à l’époque vénitienne, Athènes, 1955.
______________ : Κριτική λογοτεχνία του «Κρητικού Θεάτρου», Αθήνα, 1964.
Μαστροδημήτρης, Π. Δ., Η ποίηση του Νέου Ελληνισμού-Ανθολογία, Αθήνα, Ίδρυμα Γουλανδρή-Χορν, 1999.
Ξανθουδίδης, Σ. (εισαγωγή-λεξιλόγιο), Μάρκου Αντωνίου-Φωσκόλου. Φορτουνάτος-κωμωδία, Αθήνα-Γιάννενα, Δωδώνη, 2004.
Παναγιωτάκης, Ν., Κρητικό Θέατρο-Μελέτες, Αθήνα, Στιγμή, 1988.
Πολίτης, Λ. (επιμ.), Κατζούρμπος του Χορτάτση. Κριτική έκδοση, σημειώσεις, γλωσσάριο, Ηράκλειο, Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών, 1964.
Πούχνερ, Β., Μελετήματα θεάτρου-Το κρητικό θέατρο, Αθήνα, Μπούρας, 1991.
Σάθας, Κ. Ν., Κρητικόν Θέατρον ή συλλογή ανέκδοτων και αγνώστων δραμάτων, Αθήνα, Γυφτάκης-Καμαρινόπουλος, 1963.
Σαχίνης, Α., Κριτικές παρατηρήσεις στην Πανώρια του Χορτάτση, Αθήνα, Αφοί Μυρτίδη, 1973.
______________ : Μελέτες για την κρητική λογοτεχνία, Αθήνα, Ίδρυμα Ουράνη, 1995.
Σολομός Α., Το κρητικό θέατρο από τη φιλολογία στη σκηνή, Αθήνα, Πλειάς, 1973.
Χόλτον, Ν., Μελέτες για τον Ερωτόκριτο και άλλα νεοελληνικά κείμενα, Αθήνα, Καστανιώτης, 2000