Επιλογής
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
Μ. ΔΡΟΣΙΝΟΥ
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 3 Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ). ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης
γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων
Γενικού υπόβαθρου και ανάπτυξης δεξιοτήτων ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α
Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης
Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β
Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων
Το μάθημα είναι βασικό εισαγωγικό στις έννοιες της Παιδαγωγικής της Σχολικής Ένταξης σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρίες. Ο γενικός σκοπός και οι αντικειμενικοί στόχοι του μαθήματος εστιάζονται στη μελέτη του προβλήματος της Ένταξης στην σχολική κοινότητα, αξιοποιώντας τη θεωρητική ερευνητική και πρακτική γνώση.
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ:
Α. Σε επίπεδο γνώσεων, οι προπτυχιακοί φοιτητές θα μπορούν να:
1. Κατανοήσουν την έννοια της τυπικής και υποχρεωτικής ενταξιακής εκπαίδευσης.
2. Χρησιμοποιήσουν τις παιδαγωγικές αρχές της ομαδοσυνεργατικότητας και μαθητοκεντρικότητας.
3. Συνειδητοποιήσουν την συνέχεια στο γραμμικό συνεχές των διδακτικών παρεμβάσεων αξιοποιώντας τη θεωρητική και ερευνητική γνώση σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρίες.
4. Κατανοήσουν τις αρχές του καθολικού σχεδιασμού και τις δυνατότητες προσβασιμότητας στην μαθησιακή διαδικασία.
Β. Σε επίπεδο ικανοτήτων οι προπτυχιακοί φοιτητές θα μπορούν να:
5. Συμμετέχουν στην μεθοδολογία παρατήρησης και την μεθοδολογία παρέμβασης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ) στο σχολείο.
6. Διαχειριστούν ζητήματα παιδαγωγικής θεώρησης της ατομικότητας σύμφωνα με το [Α] του Σ-[Α]ΔΕΠΕΑΕ.
Γ. Σε επίπεδο πρακτικών δεξιοτήτων, οι προπτυχιακοί φοιτητές θα μπορούν να:
7. Διαφοροποιούν κατάλληλα τεχνικές και τεχνολογίες δημιουργώντας παιδαγωγικές τρισδιάστατες γνωσιοκατασκευές (παπουτσόκουτα-ντοσιέ) με ανακυκλωμένα βιωματικά υλικά και μέσα που μεταμορφώνονται σε χρηστικά παιδαγωγικά και μαθησιακά υλικά.
8. Σχεδιάζουν και δομούν διδακτικά έργα με σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα και στο φυσικό περιβάλλον.
9. Συνεργάζονται σε κλίμα εποικοδομητικής αλληλεπίδρασης.
10. Εκτιμήσουν τις συνισταμένες ανάγκες της επαγγελματικής τους ανάπτυξης.
Γενικές Ικανότητες Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Άλλες…
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης [1] Η ΄΄δια’’ της ειδικής παιδαγωγικής πρόταση για σχολική ένταξη των παιδιών και νέων με ιδιαιτερότητες. Δροσινού-Κορέα, Μ. (2017). Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση: Η ΄΄δια΄΄ της ειδικής αγωγής πρόταση εκπαίδευσης των παιδιών και νέων με ιδιαιτερότητες. Πάτρα: OPPORtUNA https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI124&openDir=… [2] Το πρόβλημα των εκπαιδευτικών και φυλετικών ανισοτήτων και η παιδαγωγική της σχολικής ένταξης σε μαθητέ/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρίες. Christoph Anstotz Βασικές αρχές της παιδαγωγικής για τα νοητικά καθυστερημένα άτομα. https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI124&openDir=… [3] Διαφοροποιημένες παιδαγωγικές μεθοδολογίες και εφαρμογές ενταξιακής εκπαίδευσης. Υπ.Ε.Π.Θ.-Π.Ι. (2009). Δραστηριότητες Μαθησιακής Ετοιμότητας. Βιβλίο για τον Εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και Βιβλιοτετράδια για το μαθητή: α) Προφορικός λόγος, β) Ψυχοκινητικότητα, γ) Νοητικές Ικανότητες, δ) Συναισθηματική Οργάνωση (Δ’ εκδ.). (Μ. Δροσινού, Επιμ.) Αθήνα: Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.). https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI124&openDir=… [4] Στοχευμένες παιδαγωγικές παρεμβάσεις παράλληλης διδακτικής υποστήριξης στην ενταξιακή εκπαίδευση. Εγχειρίδιο ειδικής αγωγής και αφηγήματα εκπαίδευσης, Μαρία Δροσινού https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI124&openDir=… [5] Στοχευμένα Ατομικά Δομημένα Διδακτικά Ενταξιακά Προγράμματα Παρεμβάσεων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΑΔΕΠΕΑΕ) σε μαθητές/τριες με σύνδρομο Down Η Εκπαίδευση των Παιδιών με Δυσκολίες: Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή. Τόμος Α', Κ.Γ. Χρηστάκης https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI124&openDir=… [6]Μεθοδολογίες παρατήρησης ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και Άτυπη παιδαγωγική αξιολόγηση (ΑΠΑ) νευροαναπτυξιακών περιοχών μαθησιακής ετοιμότητας στην γενική τάξη. Αβραμίδης, Η. και Καλύβα, Ε. (2006). Μέθοδοι Έρευνας στην Ειδική Αγωγή: Θεωρία και Εφαρμογές. Αθήνα: Παπαζήση. https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI124&openDir=… [7] Άτυπη παιδαγωγική αξιολόγηση (ΑΠΑ) των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών (ΕΕΑ) όπως αποτυπώνονται στο ΠΑΠΕΑ στο ΕΕΕΕΚ Υπ.Ε.Π.Θ.-Π.Ι. (1996). Πλαίσιο Αναλυτικού Προγράμματος Ειδικής Αγωγής. . Αθήνα: Προεδρικό Διάταγμα 301/1996. https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI124&openDir=… [8] Παιδαγωγικές μεθοδολογίες διδακτικών παρεμβάσεων στο ειδικό επαγγελματικό γυμνάσιο. Η Εκπαίδευση των Παιδιών με Δυσκολίες: Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή. Τόμος Α', Κ.Γ. Χρηστάκης https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI124&openDir=… [9] Θεωρητική και πρακτική παιδαγωγική προσέγγιση μαθητών/τριών με προβλήματα συμπεριφοράς παιδιών και εφήβων στο ενιαίο σχολείο. Χρηστάκης, Κ. (2022). Προβλήματα Συμπεριφοράς Παιδιών και Εφήβων. Αθήνα: Διάδραση, ISBN 978-960-646-018-0. https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI124&openDir=… [10] Παιδαγωγικές μεθοδολογίες ενταξιακής εκπαίδευσης σε μαθητές/τριες με προβλήματα συμπεριφοράς στο σχολικό περιβάλλον Εγχειρίδιο ειδικής αγωγής και αφηγήματα εκπαίδευσης, Μαρία Δροσινού https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI124&openDir=… [11] Πορτοφόλιο ειδικής αγωγής και παρεμβάσεις στην δευτεροβάθμια ενταξιακή εκπαίδευση σε μαθητές με ψυχοκοινωνικές σχολικές δυσκολίες. Πορτοφόλιο ειδικής αγωγής και παρεμβάσεις στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ατομική μέθοδος μελέτης και κατανόηση κειμένων. Μαρία Δροσινού https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI124&openDir=… [12] Η ενταξιακή επαγγελματική συμβουλευτική στο γυμνάσιο και μοντέλα απασχόλησης ατόμων με αναπηρία. Πορτοφόλιο ειδικής αγωγής και παρεμβάσεις στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ατομική μέθοδος μελέτης και κατανόηση κειμένων. Μαρία Δροσινού https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI124&openDir=… [13] Οι ‘’καλές’’ παιδαγωγικές πρακτικές, το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα και οι επιδόσεις των μαθητών με σύνθετες γνωστικές συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες. Εγχειρίδιο ειδικής αγωγής και αφηγήματα εκπαίδευσης, Μαρία Δροσινού https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI124&openDir=… Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή: Πρόταση 1 Ασκήσεις με έμφαση τις πρακτικές δεξιότητες στο τμήμα ένταξης. Πρόταση 2 Ατομική Εργασία-πορτοφόλιο με ανάπτυξη σύντομου δοκιμίου
με ορισμένα ζητήματα ενταξιακής εκπαίδευσης[3000 λέξεις]- θεωρητική
Πρόταση 3 Ερωτηματολόγια- κριτική σκέψη Πρόταση 4 Μικροομαδική γραπτή εργασία (πορτοφόλιο) Άλλο Μικροομαδική παρουσίαση παιδαγωγικών παρεμβάσεων στην σχολική κοινότητα –[ντοσιέ]. - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές, ταινίες. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.
Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου 75ώρες (25 Χ3) Διαλέξεις - Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας 13Χ3=39 ώρες Ατομικές ασκήσεις Πεδίου ενταξιακής παιδαγωγικής 7 Περιγραφή δομημένων διαφοροποιημένων παιδαγωγικών παρεμβάσεων. 10 Εκπαιδευτικές επισκέψεις, 1 Συγγραφή μικροομαδικής εργασίας πορτοφόλιο παιδαγωγικής της σχολικής ένταξης ατόμων με ΕΕΑ και αναπηρίες. 10 Προσωπική μελέτη και προετοιμασία εξετάσεων 5 Τελική εξέταση 3 ώρες ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
Προφορική εξέταση με
- την υποστήριξη των ατομικών ασκήσεων [1] και
-την γραπτή μικροομαδική εργασία πορτοφόλιο [2] εφαρμόζοντας τις παιδαγωγικές αρχές της ομαδοσυνεργατικότητας και της μαθητοκεντρικότητας.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Δροσινού Μ.[2020]. Εγχειρίδιο ειδικής αγωγής και αφηγήματα εκπαίδευσης, Πάτρα ΟPPORTUNA
Δροσινού Μ.[2022]. Πορτοφόλιο ειδικής αγωγής και παρεμβάσεις στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ατομική μέθοδος μελέτης και κατανόηση κειμένων, Πάτρα ΟPPORTUNA
ΥΠΕΠΘ-Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. (2009). Δραστηριότητες Μαθησιακής Ετοιμότητας. Προφορικός Λόγος, Ψυχοκινητικότητα, Νοητικές Ικανότητες, Συναισθηματική Οργάνωση. Βιβλίο για τον εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων.
Χρηστάκης, Κ. (2013). Η Εκπαίδευση των Παιδιών με Δυσκολίες: Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή. Τόμος Α', Β’. Αθήνα: Διάδραση.
Χρηστάκης, Κ. (2022). Προβλήματα Συμπεριφοράς Παιδιών και Εφήβων. Αθήνα: Διάδραση, ISBN 978-960-646-018-0.