Επιλογής
ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟ ΣΤΟΝ ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟ
Π. ΚΑΡΑΒΙΑ
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ). 3 ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης
γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων
ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΓΕΝΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
ΟΧΙ ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΝΑΙ (ΚΑΙ ΣΕ ΑΓΓΛΟΦΩΝΟΥΣ ΚΑΙ ΓΑΛΛΟΦΩΝΟΥΣ) - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α
Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β
Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων
Το μάθημα μελετά τις εκφάνσεις του μοντερνισμού και του μεταμοντερνισμού στη λογοτεχνία σε άμεση συνάρτηση με το ιστορικοπολιτικό, κοινωνικό και θεωρητικό πλαίσιο της νεωτερικότητας και της μετανεωτερικότητας αντιστοίχως.
Με την επιτυχή ολοκλήρωσή του, ο φοιτητής/η φοιτήτρια θα είναι σε θέση:
να διακρίνει επαρκώς τις διαφορές μοντερνιστικής και μεταμοντέρνας λογοτεχνίας
να ενσωματώνει γνώσεις από διαφορετικά πεδία (διεπιστημονικότητα) κατά την εξέταση της μοντερνιστικής και μεταμοντέρνας λογοτεχνίας
να διδάσκει με επάρκεια τη σημασία εννοιών και τεχνικών για την ερμηνεία της μοντερνιστικής και μεταμοντέρνας λογοτεχνίας
ΓΝΩΣΕΙΣ
Εξειδικευμένες γνώσεις, μερικές από τις οποίες αιχμής στο πεδίο της Θεωρίας της Λογοτεχνίας, που αποτελούν τη βάση για πρωτότυπη σκέψη και έρευνα
Κριτική γνώση επιμέρους ζητημάτων στο εν λόγω πεδίο
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
Eνσωμάτωση γνώσεων από διαφορετικά πεδία (διεπιστημονικότητα)
Γενικές Ικανότητες Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
……
Άλλες…
…….
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και ΤΠΕ.
Αυτόνομη εργασία
Προαγωγή της κριτικής και επαγωγικής σκέψης
Προσαρμογή νέων γνώσεων στην πράξη της διδασκαλίας
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία
(Για την πλήρη βιβλιογραφική αναφορά βλ. την ενότητα Συνιστώμενη βιβλιογραφία)
Σύνδεσμος παρουσίασης Το πλαίσιο του μοντερνισμού:
η νεωτερικότητα και οι θεωρητικοί εισηγητές της
Calinescu, Jimenez Τσιμπούκη 2002α https://eclass.uop.gr/courses/3101/ 2. Ο Charles Baudelaire και τα παράδοξα της αισθητικής νεωτερικότητας Benjamin 22002, Benjamin 2019, Calinescu https://eclass.uop.gr/courses/3101/ Ο μοντερνισμός και οι εκφάνσεις του.
Η μοντερνιστική πεζογραφία Ι
Kolokotroni-Goldman-Τaxidou, Τravers https://eclass.uop.gr/courses/3101/ 4. Η μοντερνιστική πεζογραφία ΙΙ Kolokotroni-Goldman-Τaxidou, Τravers https://eclass.uop.gr/courses/3101/ 5. Η μοντερνιστική ποίηση Kolokotroni- Goldman-Τaxidou, Τravers, Τσιμπούκη 2002β https://eclass.uop.gr/courses/3101/ 6. Κριτικά κείμενα μοντερνιστικής αισθητικής Kolokotroni-Goldman-Τaxidou, Τravers https://eclass.uop.gr/courses/3101/ 7. Νεωτερικότητα και πρωτοπορία:
οι εκφάνσεις, οι εκπρόσωποι, το έργο τους
Calinescu, Jimenez, Τravers https://eclass.uop.gr/courses/3101/ 8. Το πλαίσιο του μεταμοντερνισμού:
η μετανεωτερικότητα, οι θεωρητικοί της και η επαναξιολόγηση του μοντέρνου
Calinescu, Ηarvey, Jameson, Λυοτάρ, Τravers https://eclass.uop.gr/courses/3101/ 9. Μεταμοντερνισμός και λογοτεχνία:
εκπρόσωποι και έργα
Calinescu, Travers, Χατζηβασιλείου https://eclass.uop.gr/courses/3101/ 10. H ποιητική του μεταμοντερνισμού Ι Ηutcheon, Tζιόβας Travers https://eclass.uop.gr/courses/3101/ 11. H ποιητική του μεταμοντερνισμού II Ηutcheon,
Aθανασόπουλος
https://eclass.uop.gr/courses/3101/ 12. H ποιητική του μεταμοντερνισμού ΙΙΙ
Πρόοδος (Ενδιάμεση εξέταση)
Harvey, Hutcheon https://eclass.uop.gr/courses/3101/ 13. Κριτικές του μεταμοντερνισμού.
Συμπεράσματα
Bauman, Calinescu, Τσιμπούκη 2002γ https://eclass.uop.gr/courses/3101/ Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή: Βλ. ενότητα (4)
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία και στην επικοινωνία με τους φοιτητές ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.
Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου Διαλέξεις 37 Κατ’ οίκον μελέτη και ασκήσεις εμπέδωσης 18 Πρόοδος 2 Ατομική υποχρεωτική εργασία 18 Σύνολο Μαθήματος 75 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνική
Μέθοδος αξιολόγησης:
Η αξιολόγηση συνδιαμορφώνεται ως εξής:
α. ενδιάμεση προφορική ή γραπτή εξέταση (πρόοδος): 20%
β. κατ’ οίκον ασκήσεις κατά τη διάρκεια των παραδόσεων: 20%
γ. γραπτή εργασία με προφορική παρουσίασή της κατά την εξεταστική περίοδο: 60%. Η παρουσίαση της εργασίας διαρκεί 10’-15’ και ακολουθούν ερωτήσεις της διδάσκουσας. (Σημειώνεται ότι η εργασία υποβάλλεται ηλεκτρονικά στο e-class του μαθήματος από τον φοιτητή/την φοιτήτρια τουλάχιστον 15 μέρες πριν από την προφορική παρουσίασή της και ελέγχεται για ομοιότητα με άλλες πηγές από ειδικό λογισμικό.)
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες ενημερώνονται για τα κριτήρια και το σκεπτικό της αξιολόγησης στην εναρκτήρια παράδοση.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Προτεινόμενα συγγράμματα
CALINESCU Matei 2011: Πέντε όψεις της νεωτερικότητας: Μοντερνισμός, πρωτοπορία, παρακμή, κιτς, μεταμοντερνισμός, μτφρ. Ανδρέας Παππάς, πρόλογος Νίκη Λοϊζίδη, Αθήνα: Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών.
JIMENEZ Marc 2014: Tι είναι η αισθητική;, μτφρ. Μαριλένα Καρρά, επιμ. Γιούλη Ράπτη, Αθήνα: Νεφέλη.
TRAVERS Martin 2005: Εισαγωγή στη νεότερη ευρωπαϊκή λογοτεχνία από τον ρομαντισμό ως το μεταμοντέρνο, μτφρ. Ιωάννα Ναούμ – Μαρία Παπαηλιάδη, επιστ. επιμ.-εισαγωγή Τάκης Καγιαλής, Αθήνα: Βιβλιόραμα.
Ενδεικτική συμπληρωματική βιβλιογραφία
ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ Βαγγέλης 2002: «Το φεμινιστικό μεταμοντερνιστικό μυθιστόρημα. Οι ανακτημένες φωνές της Κασσάνδρας, της Σαπφούς, της Διοτίμας, της Κοκκινοσκουφίτσας και της Μάρθας Φρόυντ» στο Αγγελική Σπυροπούλου ‒ Θεοδώρα Τσιμπούκη (επιμ.), Σύγχρονη ελληνική πεζογραφία: διεθνείς προσανατολισμοί και διασταυρώσεις, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, σσ. 99-150.
BAUMAN Zygmunt 2002: H μετανεωτερικότητα και τα δεινά της, μτφρ.- πρόλογος Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης, Αθήνα: Ψυχογιός.
BENJAMIN Walter 22002: Σαρλ Μπωντλαίρ. Ένας λυρικός στην ακμή του καπιταλισμού, μτφρ. Γιώργος Γκουζούλης, επιμ. Κώστας Λιβιεράτος ‒ Λευτέρης Αναγνώστου, επίμετρο Τheodor Adorno, Rolf Tiedemann και Susan Buck-Morss, Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
BENJAMIN Walter 2019: Κείμενα 1934-1940. Επιλογή, επιμ. τόμου και σημειώσεις Γιώργος Σαγκριώτη, μτφρ. Ελένη Βαροπούλου, Γιώργος Γκουζούλης, Γιώργος Κόκκινος, Δημοσθένης Κούρτοβικ, Ιωάννα Μεϊτάνη, Βαγγέλης Μπιτσώρης, Γιώργος Σαγκριώτης και Γ. Φαράκλας – Α. Μπαλτάς, Αθήνα: Άγρα.
HARVEY David 2007: Η κατάσταση της μετανεωτερικότητας. Διερεύνηση των απαρχών της πολιτισμικής μεταβολής, μτφρ. Ελένη Αστερίου, Αθήνα: Μεταίχμιο.
HUTCHEON Linda 1988: A Poetics of Postmodernism. History, Theory, Fiction, New York and London: Routledge.
JAMESON Fredric 1999: To μεταμοντέρνο ή η πολιτισμική λογική του ύστερου καπιταλισμού, μτφρ. Γιώργος Βάρσος, Αθήνα: Νεφέλη.
KOLOKOTRONI Vassiliki ‒ GOLDMAN Jane ‒ TAXIDOU Olga (eds), 1998: Modernism. An Anthology of Sources and Documents, Edinburgh: Edinburgh University Press.
ΛΥΟΤΑΡ Φρανσουά 1988: Η μεταμοντέρνα κατάσταση, μτφρ. Κωστής Παπαγιώργης, Αθήνα: Γνώση.
ΤΖΙΟΒΑΣ Δημήτρης 1993: «Μεταμοντερνισμός, μικροαφήγηση και το νόημα της ιστορίας», Το παλίμψηστο της ελληνικής αφήγησης. Από την αφηγηματολογία στη διαλογικότητα, Αθήνα: Οδυσσέας, σσ. 244-275.
ΤΣΙΜΠΟΥΚΗ Ντόρα 2002α: «Μοντερνισμός και νεωτερικότητα» στο Paul Levine ‒ Nτόρα Τσιμπούκη, Αμερικάνικες ταυτότητες. Η λογοτεχνία ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών 1603-2000, Αθήνα: Πατάκης, σσ. 177-193.
ΤΣΙΜΠΟΥΚΗ Ντόρα 2002β: «Κοσμοπολιτισμός και εντοπιότητα στη μοντέρνα ποίηση» στο Paul Levine ‒ Nτόρα Τσιμπούκη, Αμερικάνικες ταυτότητες. Η λογοτεχνία ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών 1603-2000, Αθήνα: Πατάκης, σσ. 210-229.
ΤΣΙΜΠΟΥΚΗ Ντόρα 2002γ: «Μοντερνισμός/μεταμοντερνισμός: Σχέση συνέχειας ή ρήξης;» στο Paul Levine ‒ Nτόρα Τσιμπούκη, Αμερικάνικες ταυτότητες. Η λογοτεχνία ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών 1603-2000, Αθήνα: Πατάκης, σσ. 341-363.
WALTON-LITZ A. ‒ MENAND Louis ‒ RAINEY Lawrence (επιμ.) 2013: Μοντερνισμός και Νέα Κριτική, μτφρ. Γεωργία Φαρίνου-Μαλαματάρη ‒ Μιχάλης Κ. Χρυσανθόπουλος, Τhe Cambridge History of Literary Criticism/Ιστορία της Θεωρίας της Λογοτεχνίας 7, Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη).
ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ Βαγγέλης 2002: «Από τον μοντερνισμό προς το μεταμοντέρνο;» στο Αγγελική Σπυροπούλου ‒ Θεοδώρα Τσιμπούκη (επιμ.), Σύγχρονη ελληνική πεζογραφία: διεθνείς προσανατολισμοί και διασταυρώσεις, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, σσ. 151-173.