Υποχρεωτικό
Η ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΗΓΕΣ
Μ. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 3 Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ). ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης
γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων
ΓΕΝΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ
(ΜΑΘΗΜΑ ΚΟΡΜΟΥ)
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
ΟΧΙ ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α
Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης
Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β
Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων
Σκοπός του μαθήματος είναι η μελέτη των κυριότερων σταθμών της νεότερης ελληνικής ιστορίας από τους φοιτητές του Τμήματος και η εξοικείωσή τους με ζητήματα που αφορούν την εκμάθηση στρατηγικών για την αποτελεσματικότερη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Στόχοι: Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα πρέπει:
Να αντιλαμβάνονται και να ερμηνεύουν τα βασικότερα ιστορικά γεγονότα της νεότερης ελληνικής ιστορίας.
Να αναγνωρίζουν τη σημασία και το έργο των σημαντικότερων προσώπων της περιόδου.
Να αντιλαμβάνονται τη σημασία των πηγών (μορφές, είδη, τρόποι προσέγγισης, ανάλυση και ερμηνεία), να τις χρησιμοποιούν με ευχέρεια και να αξιολογούν μέσα από αυτές, πρόσωπα και γεγονότα.
Να κατανοούν βασικές έννοιες της ιστορικής επιστήμης (χρόνος, τομές, περιοδολόγηση, συνέχεια και ασυνέχεια, ιστορικό γεγονός, αφήγηση, θεϊκή παρέμβαση, αιτιότητα, αντικειμενικότητα κ.λπ.).
Να γνωρίζουν και να μπορούν να αναλύουν τους σκοπούς της διδασκαλίας της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση μέσα από τα αντίστοιχα αναλυτικά προγράμματα σπουδών.
Να κατανοούν την αξία του σχεδιασμού της διδασκαλίας και των σχεδίων μαθημάτων και να μπορούν να δημιουργούν οι ίδιοι δικά τους σχέδια μαθημάτων.
Να γνωρίζουν τις κατηγορίες, τα είδη και τις τεχνικές ερωτήσεων και αξιολόγησης στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και να έχουν τη δυνατότητα να τις αξιοποιούν στην πράξη.
Γενικές Ικανότητες Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
……
Άλλες…
…….
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών.
Αυτόνομη ή ομαδική εργασία.
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
Σεβασμός στην ετερότητα.
Σεβασμός στο περιβάλλον.
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Ο Ελληνισμός υπό ξένη κυριαρχία (Τουρκοκρατία - Λατινοκρατία). Εισαγωγή στην επιστήμη της ιστορίας (α’ μέρος). Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία Εθνική αφύπνιση - Ο πόλεμος της Ανεξαρτησίας (Επανάσταση 1821). Εισαγωγή στην επιστήμη της ιστορίας (β’ μέρος). Βλ.
συνιστώμενη βιβλιογραφία
Η πορεία για την ανεξαρτησία - Οι πρώτες προσπάθειες για τη δημιουργία κράτους (Καποδίστριας). Ο ρόλος των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών στο μάθημα της ιστορίας στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία Από την απολυταρχία στον συνταγματικό βίο (Βαυαροκρατία - Βασιλεία Όθωνα - Επανάσταση 3ης Σεπτεμβρίου - Έξωση Όθωνα). Η σημασία των πηγών στη διδασκαλία της ιστορίας (α’ μέρος). Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία Ο μετασχηματισμός της νεοελληνικής κοινωνίας (Από τα «ξενικά» κόμματα στον Χ. Τρικούπη). Η σημασία των πηγών στη διδασκαλία της ιστορίας (β’ μέρος). Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία Η Ελλάδα βαλκανική δύναμη (Γουδή - Ελ. Βενιζέλος - Βαλκανικοί Πόλεμοι). Η σημασία των πηγών στη διδασκαλία της ιστορίας (γ’ μέρος). Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία Η διεθνής εμπλοκή της Ελλάδας (Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος - Εθνικός Διχασμός). Εναλλακτικοί τρόποι διδασκαλίας της ιστορίας (παιχνίδια ρόλων, θέατρο, δραματοποίηση, ιστορικό μυθιστόρημα, διαδίκτυο, κινηματογράφος, μουσική κ.ά.). Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία
Το τέλος της Μεγάλης Ιδέας (Μικρασιατική εκστρατεία - Καταστροφή). Δημιουργία σχεδίων μαθημάτων (α’ μέρος). Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία Τα χρόνια της ανασυγκρότησης (Προσφυγικό - Μεσοπόλεμος). Δημιουργία σχεδίων μαθημάτων (β’ μέρος). Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία Η πορεία προς τη δόξα (Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος - Ελληνοϊταλικός Πόλεμος - Γερμανική εισβολή). Δημιουργία σχεδίων μαθημάτων (γ’ μέρος). Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία Η φοβερή δεκαετία (Κατοχή - Αντίσταση - Εμφύλιος). Η αξιολόγηση στο μάθημα της ιστορίας (α’ μέρος). Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία Η Μετακατοχική Ελλάδα (Καχεκτική Δημοκρατία - Δικτατορία – Μεταπολίτευση - Ευρωπαϊκή Ένωση). Η αξιολόγηση στο μάθημα της ιστορίας (β’ μέρος). Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία Ανασκόπηση. Βλ. συνιστώμενη βιβλιογραφία Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή: Πρόταση 1 Γραπτή Εξέταση Πρόταση 2 Εργασία Πρόταση 3 Πρόταση 4 Άλλο - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο με τους φοιτητές στο πλαίσιο των παραδόσεων μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας. ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές Προβολή ιστορικών ντοκιμαντέρ
POWER POINT
E-CLASS
E-MAIL
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.
Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 13 Χ 2 = 26 ώρες ΜΕΛΕΤΗ ΠΗΓΩΝ 13 Χ 1 = 13 ώρες ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ-ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΕΛΙΚΗΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ 70,5
ΓΡΑΠΤΗ ΕΞΕΤΑΣΗ 3 Χ 1 = 3 ώρες ΣΥΝΟΛΟ
112,5
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνικά
Μέθοδος αξιολόγησης: Γραπτή εξέταση με συνεκτίμηση των γραπτών εργασιών.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
Θ. Χρήστου, Πολιτικές και κοινωνικές όψεις της Επανάστασης του 1821, Αθήνα 2013
Ν. Γ. Σβορώνος, Επισκόπηση της νεοελληνικής ιστορίας, Αθήνα 1999
Χ. Μαγουλάς, Ά. Μαρίνης, Στ. Μυρογιάννης, Ν. Σινιόσογλου, Π. Τσολιάς, Ριζοσπαστική σκέψη στη Νεοτέρα Ελλάδα. Από τον νεοελληνικό διαφωτισμό στο νεοελληνικό κράτος, Αθήνα 2015
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία:
Θ. Χρήστου, Από την Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου (1821) έως την ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου (1947), Αθήνα 1999
Θ. Χρήστου, Τα σύνορα του ελληνικού κράτους και οι διεθνείς συνθήκες (1830 – 1947), Αθήνα 1999, τ.1
Θ. Χρήστου, Κωνσταντίνος Δημητρίου Σχινάς (1801 – 1857). Η ζωή – το έργο – η εποχή του, Αθήνα 1998
Θ. Χρήστου, Ο ρόλος των Νέων στο Μέτωπο, την Κατοχή και την Αντίσταση (1940-1944), Αθήνα 2016-2017, 2 τ.
Μ. Αθανασόπουλος, Χορηγόσκαλα, Το «Ζάλογγο» της Μεσσηνίας, περ. Νέος Λόγιος Ερμής, τ. 9, Αθήνα 2014
Μ. Αθανασόπουλος, Όψεις των Δεκεμβριανών στην επαρχία: Η «λαοκρατία» στη Μεσσηνία, στο: Δεκέμβρης 1944, Το παρελθόν και οι χρήσεις του (συλλογικό), εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2017
Μ. Αθανασόπουλος, «Κατά τρόπον ανάξιον εις Έλληνας πολίτας…»: Όψεις του δωσιλογικού φαινομένου στη Μεσσηνία μέσα από δίκες που διεξήχθησαν κατά την περίοδο 1945-1953, στο: Από την Απελευθέρωση στα Δεκεμβριανά. Μία τομή στην πολιτική ιστορία της Ελλάδας (επιμ. Π. Παπαστρατής, Μ. Λυμπεράτος, Λ. Σαράφη), Αθήνα 2016
-Σημείωση: Λεπτομερή βιβλιογραφία για την κάθε ενότητα, μπορούν οι φοιτητές να βρουν στο e-class.
-Βιβλιοθήκες
Οι φοιτητές/τριες προτρέπονται να συμβουλεύονται συστηματικά:
τη Βιβλιοθήκη της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Καλαμάτα
τη Λαϊκή Βιβλιοθήκη της Καλαμάτας (Αριστομένους 33)
τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Καλαμάτας (Αριστομένους 33)
τον Συλλογικό Κατάλογο Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (http:/unioncatalog.gr/ucportal)
Παράλληλα, οι φοιτητές/τριες μπορούν να επισκέπτονται βιβλιοθήκες που εδρεύουν στην Αθήνα και που διαθέτουν υλικό σχετικά με τη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία, όπως:
Εθνική Βιβλιοθήκη (Πανεπιστημίου 32)
Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων (Σύνταγμα και Λένορμαν 218)
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη (Σουηδίας 61)
Βιβλιοθήκη Γενικών Αρχείων του Κράτους (Ψυχικό)