
Υποχρεωτικό
Υποχρεωτικό
Π. ΚΑΡΑΒΙΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων | ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
3 | |
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ). | |
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων |
ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ |
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
|
13Κ20, ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ: 18ος αι. – 1930 |
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: | ΕΛΛΗΝΙΚΗ |
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | ΝΑΙ (ΑΓΓΛΟΦΩΝΟΥΣ, ΓΑΛΛΟΦΩΝΟΥΣ) |
Μαθησιακά Αποτελέσματα | |
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος. Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων |
|
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα έχουν εξοικειωθεί με την κουλτούρα των Επτανήσων και θα έχουν συνειδητοποιήσει τη διασύνδεσή της με τον στοχασμό και την πολιτική στον ευρωπαϊκό χώρο. θα έχουν εμβαθύνει στα χαρακτηριστικά της Επτανησιακής Σχολής και τη συμβολή της στο νεοελληνικό πολιτισμικό γίγνεσθαι. θα είναι σε θέση να εξετάσουν και να αναλύσουν κείμενα των εκπροσώπων της Επτανησιακής Σχολής αξιοποιώντας έννοιες, μεθόδους και πρότυπα που εισήγαγε και συστηματοποίησε η Θεωρία της Λογοτεχνίας. θα μπορούν να συνδέσουν τη λογοτεχνία των εκπροσώπων της Επτανησιακής Σχολής με τον θεωρητικό στοχασμό που έχει αναπτυχθεί στον χώρο της Σύγχρονης Πολιτισμικής Κριτικής σε θέματα φύλου, έθνους και πολιτισμικής ταυτότητας. ΓΝΩΣΕΙΣ Εξειδικευμένες γνώσεις, μερικές από τις οποίες αιχμής στο πεδίο της Νεοελληνικής Φιλολογίας, που αποτελούν τη βάση για πρωτότυπη σκέψη ή/και έρευνα Κριτική επίγνωση των ζητημάτων γνώσης στο εν λόγω πεδίο και στη διασύνδεσή του με το πεδίο της Θεωρίας της Λογοτεχνίας καθώς και της Πολιτισμικής Κριτικής ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ Εξειδικευμένες δεξιότητες που απαιτούνται στην έρευνα τόσο για την ενσωμάτωση γνώσεων από διαφορετικά πεδία (διεπιστημονικότητα) όσο και για την ανάπτυξη νέων γνώσεων (καινοτομία) ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ Ανάληψη ευθύνης για τη συνεισφορά σε επιστημονικές γνώσεις και πρακτικές |
|
Γενικές Ικανότητες | |
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. | |
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις Λήψη αποφάσεων Αυτόνομη εργασία Ομαδική εργασία Εργασία σε διεθνές περιβάλλον Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών |
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης …… Άλλες… ……. |
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Άσκηση κριτικής Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών και με τη χρήση νέων τεχνολογιών Αυτόνομη και ομαδική εργασία Επίδειξη ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου, έθνους και πολιτισμικής ταυτότητας
|
|
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. | Πρόσωπο με πρόσωπο | ||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές |
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές |
||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS |
|
||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές. |
Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνική Μέθοδος αξιολόγησης: γραπτή ή προφορική εξέταση Οι φοιτητές ενημερώνονται για τη διάρθρωση και τη φιλοσοφία της εξέτασης κατά τη διάρκεια της 1ης παράδοσης.
Στο πλαίσιο της αξιολόγησης των φοιτητών, η διδάσκουσα μπορεί να προχωρήσει σε ενδιάμεσο προαιρετικό διαγώνισμα (πρόοδο), το οποίο διαμορφώνει το 20% της τελικής βαθμολόγησης των συμμετεχόντων σε αυτό.
|
Προτεινόμενα Συγγράμματα ΑΓΓΕΛΑΤΟΣ Δημήτρης 2009: Το έργο του Διονυσίου Σολωμού και ο κόσμος των λογοτεχνικών ειδών, Αθήνα: Gutenberg. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ Βαγγέλης 1995: Το ποιητικό τοπίο του ελληνικού 19ου και 20ού αιώνα. Α’ Κάλβος, Σολωμός, Παλαμάς, Αθήνα: Καστανιώτης. ΑΝΔΡΕΙΩΜΕΝΟΣ Γιώργος 2019: Βιογραφικά στον Ανδρέα Κάλβο (με αφορμή τα 150 χρόνια από τον θάνατό του), Αθήνα: Ι. Σιδέρης. ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ 22000: Η ελληνική ποίηση. Ανθολογία-Γραμματολογία, τόμ. Α’, Αθήνα: Σοκόλης.
Ενδεικτική βιβλιογραφία ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ Βαγγέλης (1986): Η Ιεροτελεστία της Επανάστασης: χρονικές σχέσεις και χρονική υπέρβαση στις Ωδές του Κάλβου, Αθήνα: Καρδαμίτσα. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ Βαγγέλης (1997): «Εισαγωγή: Το “αμαθήτευτον μάθημα” μιας ζωής» στο Ελισάβετ Μουτζάν-Μαρτινέγκου, Αυτοβιογραφία, φιλολογική επιμέλεια Βαγγέλης Αθανασόπουλος, Αθήνα: Ωκεανίδα, σ. 9-76. ΑΝΔΡΕΙΩΜΕΝΟΣ Γιώργος (2016): Η «Μασσαλιώτιδα» στα Επτάνησα: Ξαναδιαβάζοντας τους «προσολωμικούς» ποιητές, Αθήνα: Ίδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη. ΑΝΔΡΕΙΩΜΕΝΟΣ Γιώργος (2019): «O πολιτισμός και η τέχνη των αστικών κέντρων. IV. Επτανησιακή Λογοτεχνία» στο Θεόδωρος Γ. Παππάς (επιμ.), Εγχειρίδιο Ιστορίας Ιονίων Νήσων, Κέρκυρα: Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και Ιόνιο Πανεπιστήμιο, σ. 385-425 (σε συνεργασία με τους Περικλή Παγκράτη και Δημήτρη Κονιδάρη). BEATON Roderick (2015): “O Σολωμός ρομαντικός: Οι διακειμενικές σχέσεις του Κρητικού και του Πόρφυρα», Η ιδέα του έθνους στην ελληνική λογοτεχνία. Από το Βυζάντιο στη σύγχρονη Ελλάδα, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, σ. 235-259. ΒΕΛΟΥΔΗΣ Γ. (2008): «Διονύσιος Σολωμός. Ρομαντική ποίηση και ποιητική. Οι γερμανικές πηγές (αποσπασμ.)» στο Γ. Κεχαγιόγλου (επιμ.), Εισαγωγή στην ποίηση του Σολωμού. Επιλογή κριτικών κειμένων, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, σ. 363-386. ΒΟΥΤΙΕΡΙΔΗΣ Ηλίας (1927): Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας από των μέσων του ΙΕ’ αι. μέχρι των νεωτάτων χρόνων, τόμ. Β’, Αθήναι: εκδ. Ζηκάκη, σ. 114-128. ΔΑΛΛΑΣ Γιάννης (1994): Η ποιητική του Ανδρέα Κάλβου. Η πνευματική συγκρότηση και η τεχνική των Ωδών, Αθήνα: Συνέχεια. ΔΑΛΛΑΣ Γιάννης (1999): Ο κλασικισμός του Ανδρέα Κάλβου. Η αρχαία βάση και η υπέρβασή της. Αθήνα: Σοκόλης. ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ Δημήτρης (2003): Φάκελος «Διονύσιος Σολωμός»: Ανατομία ενός εθνικού θρίλερ, Αθήνα: Μεταίχμιο. ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ Λεύκιος (2004): Ο βίος και το έργο του Ανδρέα Κάλβου (1792-1869), Αθήνα: Μεταίχμιο. ΖΩΡΑΣ Γ.Θ. (1953): Ποίησις και Πεζογραφία της Επτανήσου, «Βασική Βιβλιοθήκη 14», Αθήναι: Αετός. ΖΩΡΑΣ Γεώργιος Θ. (1960): Επτανησιακά μελετήματα, Αθήναι: Σπουδαστήριον Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. ΖΩΡΑΣ Γ.Θ. – ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΔΗΣ Φ.Κ. (1953): Επτανήσιοι προσολωμικοί ποιηταί, Αθήναι: Σπουδαστήριον Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. ΙΕΡΩΝΥΜΑΚΗ Θάλεια (2017): Η νεοελληνική ωδή έως το 1880. Ιστορική διαμόρφωση και θεωρία του είδους, Αθήνα: Σμίλη. ΚΑΨΩΜΕΝΟΣ Ερατοσθένης Γ. (1998): Ο Σολωμός και η ελληνική πολιτισμική παράδοση, Αθήνα: Βουλή των Ελλήνων. ΚΑΨΩΜΕΝΟΣ Ερατοσθένης Γ. (2002): «“Kαι με φως και με θάνατον”. Η αντίφαση στο ποιητικό έργο του Κάλβου», Αναζητώντας το χαμένο ευρωπαϊκό πολιτισμό, Α΄ Νεοελληνική ποίηση και πολιτισμική παράδοση, Αθήνα: Πατάκης, σ. 82-96. ΚΑΨΩΜΕΝΟΣ Ε.Γ. – ΧΑΛΙΑΣΟΥ Κωνσταντίνα – ΖΗΣΗΣ Αθανάσιος (1998): Διονύσιος Σολωμός. Ανθολόγιο θεμάτων της σολωμικής ποίησης, εισαγωγή-σχόλια Ερατοσθένης Γ. Καψωμένος, Αθήνα: Βουλή των Ελλήνων. ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ Βασίλης (2008): «Το ημιτελές ως καταδίκη: η ποιητική του ρομαντικού αποσπάσματος στους “Ελεύθερους Πολιορκημένους” του Διονύσιου Σολωμού» στο Γ. Κεχαγιόγλου (επιμ.), Εισαγωγή στην ποίηση του Σολωμού. Επιλογή κριτικών κειμένων, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, σ. 327-341. MΑΚΡΙΤΖ Πήτερ (2008): «Σωματικός και ψυχικός χρόνος: η σχέση ιστορίας και αφήγησης στον “Kρητικό”», Εκμαγεία της ποίησης: Σολωμός, Καβάφης, Σεφέρης, Αθήνα: Εστία, σ. 103-138. ΜΑΣΤΡΟΔΗΜΗΤΡΗΣ Π.Δ. (2006): Επτανησιακά. Μελετήματα για την επτανησιακή λογοτεχνία και κριτική, Αθήνα: Πορεία. ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΔΗΣ Φαίδων Κ. (1966): Προσολωμικοί, τόμ. Β’: Νικόλαος Κουτούζης, Αθήναι. ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ Γιάννης (2009): Ρομαντικά πεπρωμένα. Ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης ως «εθνικός ποιητής», Αθήνα: Βιβλιόραμα. PERI Massimo (2016): H Φεγγαροντυμένη του Σολωμού. Ένας άγνωστος x που πρέπει να παραμείνει άγνωστος, μτφρ. Κωστής Παύλου, επιμ. Μαρία Σπυριδοπούλου, Αθήνα: Gutenberg. ΠΟΛΙΤΗΣ Λίνος (1995): Γύρω στον Σολωμό. Μελέτες και άρθρα (1938-1982), Αθήνα: ΜΙΕΤ. ΡΟΖΑΝΗΣ Στέφανος (2000): Σολωμικά, Αθήνα: Ίνδικτος. ΤΖΙΟΒΑΣ Δημήτρης (2005): «Ο Κάλβος και η ποιητική της διαφοράς», Από το λυρισμό στο μοντερνισμό. Πρόσληψη, ρητορική και ιστορία στη νεοελληνική ποίηση, Αθήνα: Νεφέλη, σ. 77-91. TRAVERS Μartin 2005: «Ρομαντισμός», Εισαγωγή στη νεότερη ευρωπαϊκή λογοτεχνία από τον ρομαντισμό ως το μεταμοντέρνο, μτφρ. Ιωάννα Ναούμ και Μαρία Παπαηλιάδη, επιστημονική επιμέλεια - εισαγωγή Τάκης Καγιαλής, Αθήνα: Βιβλιόραμα, σ. 39-105.
|