Κατεύθυνσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μ. ΔΡΟΣΙΝΟΥ
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 3 Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ). ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης
γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων
Γενικού υπόβαθρου και ανάπτυξης δεξιοτήτων ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α
Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης
Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β
Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων
Το μάθημα αποτελεί βασικό εισαγωγικό μάθημα στις έννοιες της εκπαιδευτικής ένταξης των ατόμων με αυτισμό. Ο γενικός σκοπός και οι αντικειμενικοί στόχοι του μαθήματος εστιάζονται στη μελέτη του προβλήματος της εκπαιδευτικής ένταξης των ατόμων με αυτισμό και τις δυνατότητες προσβασιμότητας στην σχολική κοινότητα, αξιοποιώντας τη θεωρητική ερευνητική και πρακτική γνώση.
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ:
Α. Σε επίπεδο γνώσεων, οι προπτυχιακοί φοιτητές θα μπορούν να:
1. Κατανοήσουν την έννοια των διαταραχών αυτιστικού φάσματος [ΔΑΦ] .
2. Χρησιμοποιήσουν τις παιδαγωγικές αρχές που διέπουν το ΣΑΔΕΠΕΑΕ στο να κάνουν πιο σύγχρονη και καινοτόμα τη διδασκαλία των κοινωνικών δεξιοτήτων.
3. Συνειδητοποιήσουν τη σημαντικότητα της κοινωνικής ένταξης στη διαμόρφωση ενός υγιούς και δημιουργικού μαθησιακού περιβάλλοντος
4. Κατανοήσουν τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών και παιδαγωγικών γνωσιοκατασκευών (παπουτσόκουτα-ντοσιέ).
Β. Σε επίπεδο ικανοτήτων οι προπτυχιακοί φοιτητές θα μπορούν να:
5. Συμμετέχουν ενεργά στην εφαρμογή καινοτόμων παιδαγωγικών δράσεων
6. Διαχειριστούν ζητήματα κατανόησης αυτισμού
7. Εμπλακούν δημιουργικά στην εκπαιδευτική διαδικασία
8. Προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις που απορρέουν από τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες των διαταραχών του αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ),
Γ. Σε επίπεδο πρακτικών δεξιοτήτων, οι προπτυχιακοί φοιτητές θα μπορούν να:
9. Σχεδιάζουν διδακτικά έργα με σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα και στο φυσικό περιβάλλον με κοινωνική, επαγγελματική και ηθική υπευθυνότητα και ευαισθησία σε θέματα διαταραχών του αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ).
10. Δημιουργούν διαφοροποιημένες γνωστικές μηχανές με τρισδιάστα παιδαγωγικά υλικά [ντοσιέ, παπουτσόκουτα[.
11. Υιοθετήσουν θετική στάση στη διδασκαλία σε μαθητές/τριες με αυτισμό
12.. Συνεργάζονται σε ένα κλίμα εποικοδομητικής αλληλεπίδρασης
13. Αξιολογήσουν τις συνισταμένες ανάγκες της επαγγελματικής τους ανάπτυξης
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
……
Άλλες…
…….
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης [1] Εννοιολογική θεώρηση των διαταραχών στο φάσμα του αυτισμού (ΔΑΦ): Προσεγγίσεις ενίσχυσης της κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Ο παιδικός αυτισμός, Συνοδινού Κλαίρη https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI105&openDir=… [2] Η έρευνα για τον αυτισμό: Παρατηρήσεις -ανάλυση γραπτών πηγών και ντοκουμέντων. Μελέτη περιπτώσεων- περιορισμοί. Αυτισμός, Καλυβα Ε. https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI105&openDir=… [3] Ο παιδικός αυτισμός: Οι ψυχοθεραπευτικές αναφορές. Τεχνικές Συναισθηματικής Οργάνωσης και Έκφρασης μέσω της Μουσικής στο Σχολείο, Ασπασία Φραγκούλη https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI105&openDir=/ [4] Το παιδί και ο έφηβος με αυτισμό στην οικογένεια και στο σχολείο Το παιδί και ο έφηβος στην οικογένεια και στο σχολείο, Χρηστάκης Κωνσταντίνος https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI105&openDir=… [5] Μαθητές με αυτισμό: οι ιδιαιτερότητες στη γλωσσική ανάπτυξη και την κοινωνική αλληλεπίδραση Μαθησιακές δυσκολίες-Αναπτυξιακές διαταραχές, Επιστ. επιμ.: Δημήτρης Σαρρής https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI105&openDir=… [6] Αυτισμός, νοητικές αναπηρίες και παιδαγωγικές προσαρμογές Εγχειρίδιο ειδικής αγωγής και αφηγήματα εκπαίδευσης, Μαρία Δροσινού https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI105&openDir=… [7] Εκπαιδευτική ένταξη και άτυπη παιδαγωγική αξιολόγηση μαθητών με αυτισμό: μεθοδολογία παρατήρησης Δραστηριότητες Μαθησιακής Ετοιμότητας: Βιβλίο εκπαιδευτικού ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης;
http://edu-gate.minedu.gov.gr/amea/Vivlio_PI/downloads/Vivlio_Ekp/kefal…
https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI105&openDir=… [8] Εκπαιδευτική ένταξη και μεθοδολογία διδακτικών παρεμβάσεων. Εγχειρίδιο ειδικής αγωγής και αφηγήματα εκπαίδευσης, Μαρία Δροσινού https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI105&openDir=… [9] Αυτισμός και κατανόηση των γνωστικών λειτουργιών με έμφαση την θεωρία του Νου. Πορτοφόλιο ειδικής αγωγής και παρεμβάσεις στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ατομική μέθοδος μελέτης και κατανόηση κειμένων, Μαρία Δροσινού, https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI105&openDir=… [10] Διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων σε μαθητές με αυτισμό με διαφοροποιήσεις [γνωστικές μηχανές-ντοσιέ-παπουτσόκουτο] Εγχειρίδιο ειδικής αγωγής και αφηγήματα εκπαίδευσης, Μαρία Δροσινού https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI105&openDir=… [11] Η διαβίου αναπηρία του αυτισμού και η διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων με δραστηριότητες μαθησιακής και προεπαγγελματικής ετοιμότητας Πορτοφόλιο ειδικής αγωγής και παρεμβάσεις στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ατομική μέθοδος μελέτης και κατανόηση κειμένων, Μαρία Δροσινού, https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI105&openDir=… [12] Εκπαιδευτική ένταξη και διεπιστημονική παροχή ειδικών εκπαιδευτικών υπηρεσιών Εγχειρίδιο ειδικής αγωγής και αφηγήματα εκπαίδευσης, Μαρία Δροσινού https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI105&openDir=… [13] Διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων και παραβατικές συμπεριφορές σε μαθητές με αυτισμό Εγχειρίδιο ειδικής αγωγής και αφηγήματα εκπαίδευσης, Μαρία Δροσινού https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI105&openDir=… Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή: Πρόταση 1 Ατομικές ασκήσεις με έμφαση τις πρακτικές δεξιότητες με
ορισμένο σενάριο ατόμου με [ΔΑΦ]
Πρόταση 2 Ατομική Εργασία-πορτοφόλιο με ανάπτυξη σύντομου δοκιμίου
με ορισμένα ζητήματα αυτισμού [3000 λέξεις]- θεωρητική
Πρόταση 3 Ερωτηματολόγια- κριτική σκέψη Πρόταση 4 Μικροομαδική γραπτή εργασία (πορτοφόλιο) Άλλο Μικροομαδική παρουσίαση κοινωνικής ιστορίας
[παπουτσόκουτο]
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές, ταινίες με θέματα κοινωνικών δεξιοτήτων σε άτομα με αυτισμό. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.
Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 75ώρες (25 Χ3) Διαλέξεις - Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας 13Χ3=39 ώρες Ατομικές ασκήσεις Πεδίου με το παιδαγωγικό εργαλείο ΣΑΔΕΠΕΑΕ 7 Σύνταξη κοινωνικής ιστορίας– με διαφοροποιημένο παιδαγωγικό υλικό 10 Εκπαιδευτικές επισκέψεις, 1 Συγγραφή μικροομαδικής εργασίας πορτοφόλιο 10 Προσωπική μελέτη και προετοιμασία εξετάσεων 5 Τελική εξέταση 3 ώρες ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
Προφορική εξέταση με
- την υποστήριξη των ατομικών ασκήσεων [1] και
-της γραπτή μικροομαδική εργασία πορτοφόλιο [2] εφαρμόζοντας τις παιδαγωγικές αρχές της ομαδοσυνεργατικότητας και της μαθητοκεντρικότητας.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Δροσινού Μ.[2020]. Εγχειρίδιο ειδικής αγωγής και αφηγήματα εκπαίδευσης, Πάτρα ΟPPORTUNA
Δροσινού Μ.[2022]. Πορτοφόλιο ειδικής αγωγής και παρεμβάσεις στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ατομική μέθοδος μελέτης και κατανόηση κειμένων, Πάτρα ΟPPORTUNA
Σαρρής, Δημ. (2020). Μαθησιακές δυσκολίες-Αναπτυξιακές διαταραχές: Ο ρόλος του παιδικού σχεδίου και της ψυχοκινητικότητας παιδιών με και χωρίς τυπική ανάπτυξη. Αθήνα: Πεδίο.
Συνοδινού Κλ. (2017). Ο παιδικός αυτισμός, :Θεραπευτική προσέγγιση. Αθήνα: Καστανιώτη.
ΥΠΕΠΘ-Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. (2009). Δραστηριότητες Μαθησιακής Ετοιμότητας. Προφορικός Λόγος, Ψυχοκινητικότητα, Νοητικές Ικανότητες, Συναισθηματική Οργάνωση. Βιβλίο για τον εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων.
Φραγκούλη, Α. [2015]. Τεχνικές Συναισθηματικής Οργάνωσης και Έκφρασης μέσω της Μουσικής στο Σχολείο,Αθήνα-Διάδραση
Χρηστάκης, Κ. (2012). Το παιδί καi ο έφηβος στην οικογένεια και στο σχολείο,. Αθήνα: Γρηγόρη