ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ

Κωδικός μαθήματος
13ΓΛ6
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Γλωσσολογία
Διδάσκων καθηγητής

Π. ΓΑΚΗΣ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
 

 

3

Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

 

ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ (ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ)

 

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

-
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Με την επιτυχή ολοκλήρωση αυτού του μαθήματος οι φοιτητές/φοιτήτριες θα πρέπει να:

αναγνωρίζουν τι είναι η Υπολογιστική Γλωσσολογία και τους στόχους της

γνωρίζουν πώς «στέκεται» η Υπολογιστική Γλωσσολογία μεταξύ της Πληροφορικής και της Γλωσσολογίας

γνωρίζουν τα επιστημονικά πεδία που συνδυάζει η Υπολογιστική Γλωσσολογία

γνωρίζουν μια σύντομη ιστορική αναδρομή της Υπολογιστικής Γλωσσολογίας

γνωρίζουν τι είναι οι κανονικές εκφράσεις και πού χρησιμοποιούνται στη γλώσσα

γνωρίζουν τη σύνταξη και τους ειδικούς χαρακτήρες των κανονικών εκφράσεων

μπορούν να προγραμματίζουν και να περιγράφουν με γλώσσες προγραμματισμού συγκεκριμένα κειμενικά αποσπάσματα.

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

 

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Αυτόνομη εργασία

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Παραγωγή δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Σκοπός, στόχοι και εφαρμογές της Υπολογιστικής Γλωσσολογίας Βλ. συγγράμματα και συμπληρωματική βιβλιογραφία  
Μαθηματικές έννοιες ανάλυσης φυσικών και φορμαλιστικών γλωσσών    
. Αυτόματη μετάφραση    
Ηλεκτρονικό λεξικό (σχεδιασμός). Λεξική ασάφεια    
Ασκήσεις ηλεκτρονικής λημματογράφησης    
Γραμματικοί φορμαλισμοί    
Τρόπος ανάπτυξης γραμματικής, γραμματικές context-free & context sensitive.    
Εισαγωγή στις βασικές αρχές προγραμματισμού. Παρουσίαση φορμαλισμών    
Παρουσίαση εφαρμογών για τα ελληνικά (π.χ. ορθογραφικής διόρθωσης, θησαυρών). Ασκήσεις προγραμματισμού    
Ασκήσεις προγραμματισμού    
Ασκήσεις προγραμματισμού    
Ηλεκτρονικά σώματα κειμένων    
Επανάληψη βασικών εννοιών μαθήματος    
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 Γραπτή εξέταση
Πρόταση 2 ………………………….
Πρόταση 3 ………………………….
Πρόταση 4 ………………………….
Άλλο ………………………….
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές Χρήση εποπτικών μέσων και του συστήματος ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (ηλεκτρονική τάξη). Επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/φοιτήτριες.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39 ώρες

 

Αυτοτελής μελέτη

Προετοιμασία για την διαδικασία αξιολόγησης

(γραπτές εξετάσεις)

 

 

 

 

 

83 ώρες

Εξετάσεις 3 ώρες
Σύνολο 125 ώρες
   

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου στην ελληνική γλώσσα. Η εξέταση μπορεί να περιλαμβάνει:

 

Ασκήσεις προγραμματισμού

Ερωτήσεις σωστού – λάθους

Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής

Επίλυση προβλημάτων

 

 

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

Αλεξανδρή, Χ. 2010. Υπολογιστική Γλωσσολογία. Αθήνα: Παπασωτηρίου.

Τάντος, Α., Μαρκαντωνάτου, Σ., Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Α. & Κυριακοπούλου, Π. 2016. Υπολογιστική Γλωσσολογία: Θεωρία και πράξη με ειδική αναφορά στην ελληνική γλώσσα. Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα - Αποθετήριο «Κάλλιπος».

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Clark, A., Fox, C. & S. Lappin 2012. The Handbook of Computational Linguistics and Natural Language Processing. Wiley-Blackwell.

Friedl, Geffrey E.F. 2006. Mastering Regular Expressions. O'Reilly Media.

Goyvaerts, J. 2012. Regular Expressions Cookbook. O'Reilly Media.

Grishman, R. 1986. Computational Linguistics: An Introduction. Cambridge University Press

Hausser, R. 2001. Foundations of computational linguistics: human-computer communication in natural language. Springer-Verlag.

Jurafsky, D. & J. H. Martin (2008) Speech and Language Processing: International Version: an Introduction to Natural Language Processing, Computational Linguistics, and Speech Recognition. Prentice Hall.

Kyriakopoulou, T. 2005. L' analyse automatique des textes ecrits. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.

Μαρκόπουλος, Γ. Α. 2006. Ζητήματα Υπολογιστικής Γλωσσολογίας. Εισαγωγή στην Prolog και τη Μορφολογική Ανάλυση. Σειρά αυτοτελών δημοσιευμάτων περιοδικού Παρουσία, αρ. 69. Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Φραντζή, Κ. 2012. Εισαγωγή στην Επεξεργασία Σωμάτων Κειμένων. Αθήνα: Ίων.