ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΙΙ

Κωδικός μαθήματος
13Ε77_18
Μονάδες ECTS
3
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΣΕ ΜΟΡΦΗ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ 3
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

ΕΠΙΛΟΓΗΣ

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

-
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

Μετά το πέρας του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

να εξοικοιωθούν με σύνθετα μεθοδολογικά και θεωρητικά εργαλεία που θα τους βοηθήοσουν να ερμηνεύσουν τους τρόπους με τους οποίους η λογοτεχνία διαπλέκεται με πολιτικούς και εξουσιαστικούς λόγους.

να γνωρίζουν τους σημαντικότερους λογοτέχνες και τα σπουδαιότερα λογοτεχνικά/καλλιτεχνικά ρεύματα από την αρχαιότητα έως και τον 21ό αιώνα και εκτός του ευρωπαϊκού/δυτικού κανόνα .

να εξοικειωθούν με την έννοια της Παγκόσμιας Λογοτεχνίας ως κατηγορίας παραγωγής, έκδοσης και διακίνησης των λογοτεχνικών κειμένων διαφορετικών ειδών και πολιτισμών, από την αρχαιότητα ως τον 21ο αιώνα.

να κατανοούν τις συνθήκες και την εποχή στην οποία διαμορφώθηκε το κάθε λογοτεχνικό έργο, καθώς επίσης και τις προσδοκίες του κοινού, στο οποίο απευθυνόταν κάθε συγγραφέας.

να ερμηνεύουν κειμενοκεντρικά το περιεχόμενο, τους χαρακτήρες και ήρωες, την πλοκή καθώς και τα λογοτεχνικά, αφηγηματικά και δραματουργικά μέσα που χρησιμοποιούν οι συγγραφείς.

να εξηγούν την απήχηση του κάθε έργου από την εποχή που συντέθηκε μέχρι και τη σημερινή εποχή, καθώς και την πρόσληψη του κάθε λογοτεχνικού είδους διακειμενικά και διεπιστημονικά.

να προσδιορίζουν και να αναλύουν την παιδευτική αξία της Παγκόσμιας Λογοτεχνίας και την σχέση των συγγραφέων και των έργων τους με το παγκόσμιο κοινό

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

 

Αναζήτηση πληροφοριών με τη χρήση τεχνολογιών

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Συμβολή στην επεξεργασία ιδεών και στην παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελαμτικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Κατεξοχήν προαγωγή της ελεύθερης σκέψης, αναγκαίας για κάθε άνθρωπο και ιδίως για κάθε επιστήμονα και εκπαιδευτικό.

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας

Πρωτογενής

Βιβλιογραφία

Σύνδεσμος παρουσίασης

1. Από τον Δυτικό Κανόνα (ξανά) στην «Παγκόσμια Λογοτεχνία». Νέες θεωρητικές προσεγγίσεις και Συγκριτολογικές Σπουδές.Τα θεωρητικά εργαλεία των Μετα-αποικιοκρατικών Σπουδών, των Διαπολιτισμικών Σπουδών και των Whiteness Studies.

 

«Λογοτεχνία: Παγκόσμια, Ευρωπαϊκή, Εθνική». Εισαγωγή στον τόμο Martin Travers, Εισαγωγή στη Νεότερη Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία. Από τον Ρομαντισμό ως το Μεταμοντέρνο, μτφ. Ιωάννα Ναούμ-Μαρία Παπαηλιάδη, Αθήνα, Βιβλιόραμα, 2005, σσ. 11-31. -

2. Μεσοποταμία: Tο έπος του ΓκιλγκαμεςΘέματα: Λογοτεχνικά θέματα και λειτουργία του έπους στα ιστορικά και πολιτισμικά συμφραζόμενα. Η επιρροή στο δυτικό έπος. Το έπος του Γκιλγκαμες και οι άλλες τέχνες. Μεταφραστικές περιπέτειες.

 

Παπαχαραλάμπους Βάσω (επιμ.-μτφ.), Το έπος του Γκιλγκαμές, Κάκτος, Αθήνα 2018.

Σκαρτσής Σωκράτης Λ. (επιμ.), Κείμενα της Εγγύς Ανατολής. Το Έπος του Γιλγαμές – Ενούμα Έλις – Η κάθοδος της Ινάννα, μτφ. Ξ. Σκαρτσή, Σ. Λ. Σκαρτσής, Καστανιώτης, Αθήνα 1989.

 

3. Χίλιες και μία νύχτεςΘέματα: Η προέλευση των ιστοριών (Περσία, Αίγυπτος, Ινδία, Μέση Ανατολή κ.α.). Λογοτεχνικά θέματα και τεχνικές. Η αγγλική μετάφραση, η παγκόσμια διάδοση και η κανονικοποίηση της συλλογής: Οριενταλισμός. Η εκδοτική ιστορία της συλλογής

 

Χίλιες και μία νύχτες, μτφ. Π. Κουμούτση, πρόλ. Κωνσταντίνος Σταμέλος, Νάρκισσος, Αθήνα 2006.  
4. Μετα-αποικιοκρατικές προσεγγίσεις Ι: Αγγλόφωνη ινδική ποίηση (J. Mahapatra)Θέματα: Αναπαραστάσεις των υβριδικών πολιτισμικών ταυτοτήτων στην ποίηση: γλωσσικές επιλογές, εκφραστικά μέσα, θέματα. Η πρόσληψη στην Δύση. Mahapatra, Jayanta, Collected Poems, Paperwall Publishing, Mumbai 2017.  
5. Μετα- αποικιοκρατικές προσεγγίσεις ΙΙ: Καραϊβική (Derek Walcott)Θέματα: Οι δυτικές επιρροές και οι λειτουργίες τους (Όμηρος, 1990). Ο Walcott καθηγητής στις ΗΠΑ, το βραβείο Νόμεπλ και η διεθνής αναγνώριση. Αποτυπώσεις στην ποίηση της αποικιοκρατικής και μετα-αποικιοκρατικής ιστορίας της Καραϊβικής (In a Green Night: Poems 1948–1960 ,1962) 

Ουόλκοτ Ντέρεκ, Ποιήματα, μτφ. Κ. Αγγελάκη-Ρουκ, Στέφανος Παπαδόπουλος, Καστανιώτης, Αθήνα 2006.

Walcott Derek, Όμηρος, μτφ. Ε. Κεκροπούλου, πρόλ.-επιμ. Τ. Χυτήρης, Νέα Σύνορα – Α. Λιβάνη, Αθήνα 1993..

 
6. Μετα- αποικιοκρατικές προσεγγίσεις III: Αφρική (Wole Soyinka, Νιγηρία)Θέματα: H λογοτεχνία της υποσαχάριας Αφρικής και ο αντιαποικιοκρατικός αγώνας. Θέματα και γλώσσα. Ο W. Soyinka καθηγητής στις ΗΠΑ και το Βραβείο Νόμπελ. Αναπαραστάσεις του αντιαποκιοκρατικού αγώνα στη δυτική λογοτεχνία: Το παράδειγμα του Γ. Ματζουράνη (συλλ. διηγημάτων Uhuru –Ελευθερία, 1974)

Soyinka Wole, Η Σαμαρκάνδη και άλλα ποιήματα, εισ.-μτφ. Ε. Χατζή, Γαβριηλίδης, Αθήνα 2011.

 

 
7. Λατινική Αμερική Ι (19ος αι.): Αργεντινή (Jorge Luis Borges, Roberto Arlt)Θέματα: Ένα νέο λογοτεχνικό είδος (φιλοσοφικό διήγημα). Λογοτεχνικά θέματα: αστικοποίηση, ευρωπαϊκή μετανάστευση στη Ν. Αμερική. Δίκτυα διανοουμενων στην Αργεντινή του 19ου αι.

Αρλτ Ρομπέρτο, Φάντασμα με κουστούμι, μτφ. Μ. Μπεζαντάκου, Καλλίγραφος, Αθήνα 2014.

Μπόρχες Χόρχε Λουίς, Άπαντα πεζά, μτφ.-επιμ.-σχ. Α. Κυριακίδης, Ελληνικά γράμματα, Αθήνα 2005.

 

 

8. Λατινική Αμερική ΙΙ (20ος αι.): Κολομβία (Gabriel García Márquez) Θέματα: Μαγικός ρεαλισμός: ποιητολογικά γνωρίσματα και αισθητικά χαρακτηριστικά. Το φαινόμενο του «Boom latinoamericano» κατά τις δεκαετίες του ‘60 και του ’70: ιστορικές και κοινωνικές προϋποθέσεις, η υποδοχή και η παγκόσμια διάδοση της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας.

 

 

Garcia Marquez Gabriel, Εκατό χρόνια μοναξιά, μτφ. Κ. Σωτηριάδου-Μπαράχας, Λιβάνης – Νέα Σύνορα, Αθήνα 1983.

 

 
9. Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο: Ιαπωνία (Ōe Kenzaburō)Θέματα: Η «λογοτεχνία της ατομικής βόμβας». Αναπαραστάσεις στο δυτικό κινηματογράφο (Χιροσίμα αγάπη μου). Τα βραβεία Νόμπελ. Ιαπωνικός μοντερνισμός στη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο: Γυναίκα στους αμμόλοφους (Kōbō Abe, 1962 και Hiroshi Teshigahara, 1964).

Kenzaburō, Ōe (Ed.), The Crazy Iris and Other Stories of the Atomic Aftermath. New York: Grove Press., 1985.

 

 
10. ΗΠΑ: Όταν σκοτώνουν τα κοτσύφια (H. Lee, 1960), Ξέρω γιατί κελαηδάει το πουλί στο κλουβί (M. Angelou, 1969)Θέματα: Η λογοτεχνία ως πεδίο ανάδειξης φυλετικών, έμφυλων και κοινωνικών διακρίσεων. Λογοτεχνικές αναπαραστάσεις στερετοτυπικών λόγων (discourses). Αφηγηματικό ύφος και το είδος του Bildungsroman (μυθιστόρημα ενηλικίωσης). Ο διάλογος με τις άλλες τέχνες: το μυθιστόρημα To Kill a Mockingbird σε graphic novel.

Lee, Harper, Όταν σκοτώνουν τα κοτσύφια, μτφ. Β. Τραπαλη, Bell, Αθήνα 2011.

Fordham, Fred, To Kill a Mockingbird: A Graphic Novel, HarperCollins 2018.

Αγγέλου, Μάγια, Ξέρω γιατί κελαηδάει το πουλί στο κλουβί, μτφ. Ι. Καρατζαφέρη, Πατάκης, Αθήνα 2019.

 

11. Διαπολιτισμικότητα Ι: Τουρκία (Ο. Παμούκ)Θέματα: Ζητήματα ταυτότητας. Μεταξύ Ανατολής και Δύσης, παράδοσης και μοντέρνου. Η λογοτεχνία ως πεδίο άσκησης κριτικής και ως αφορμή πολιτικών διώξεων. Ο συγγραφέας στη δημόσια σφαίρα.

 

Παμούκ Ορχάν, Με λένε Κόκκινο, μτφ. Σ. Βρετού, Ωκεανίδα, Αθήνα 2002  

 

12. Διαπολιτισμικότητα ΙΙ: Ιράν (Φερεϊντούν Φαριάντ)Θέματα: Η λογοτεχνία της μετανάστευσης (20ος και 21ος αι.): μνήμη, πατρίδα και διαπολιτισμικότητα. Πολιτισμικές διαπλοκές μεταξύ Δύσης και Ανατολής: ο ρόλος των μεταφράσεων. Διγλωσσία και υβριδικές ταυτότητες.

Φαριάντ Φερεϊντούν, Όνειρα με Χαρταετούς και Περιστέρια, Κέδρος, Αθήνα 1988.

Φαριάντ Φερεϊντούν, Ουρανός χωρίς Διαβατήριο, Γνώση, Αθήνα 1995.

 
13. Ανακεφαλαίωση: Πολιτισμική πολιτική και «παγκόσμια λογοτεχνία»Θέματα: Μεταφραστικές πρακτικές: Τα Αγγλικά ως «παγκόσμια γλώσσα», η βρετανική αποικιοκρατία και η «πολιτισμική αποικιοκρατία». Επανεξετάζοντας τα δίπολα: Κέντρο και περιφέρεια, «μικρές» και «μεγάλες» εθνικές λογοτεχνίες. Ο ρόλος των θεσμών (Βραβεία, κρατικές εκπαιδευτικές πολιτικές, πολιτισμικοί φορείς). Mufti, Aamir, Forget English! Orientalisms and World Literature, Harvard University Press, 2016.  
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 Παρουσία στην τάξη
Πρόταση 2 -
Πρόταση 3 -
Πρόταση 4 -
Άλλο Τελική εξέταση στο πέρας του εξαμήνου
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές Ναι, στην επικοινωνία με τους φοιτητές.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 13x3=39
Προσωπική μελέτη -Προετοιμασία εξετάσεων 8 ώρες
Τελική εξέταση 3x1=3
Σύνολο μαθήματος

50 ώρες φόρτου εργασίας

(2 ECTSx25=50)

   

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

 

Γλώσσα: ελληνική

Μέθοδοι: διαμορφωτική, ενδιάμεση δοκιμασία για λόγους εξοικείωσης με την ύλη (χωρίς βαθμολογική σημασία) και ιδίως γραπτή ή προφορική εξέταση στο τέλος του εξαμήνου.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

Auerbach Erich, Μίμησις. Η εικόνα της πραγματικότητας στη Δυτική Λογοτεχνία, μτφ. Λ. Αναγνώστου, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2005.

Bassnett Susan, Συγκριτική Γραμματολογία. Κριτική εισαγωγή, επιμ.- μτφ. Δημήτρης Τζιόβας, Πατάκης, Αθήνα 2000.

Bloom Harold, Ο Δυτικός Κανόνας. Τα βιβλία και τα σχολεία των εποχών, μτφ. Κατερίνα Ταβαρτζόγλου, εισ.-επιμ. Δ. Αρμάος, Gutenberg, Αθήνα 2007.

Birus Hendrik, «The Goethean Concept of World Literature and Comparative Literature», Comparative Literature and Culture vol. 2, issue. 4, Purdue University Press, 2000.

Brunel Pierre, Pichois Claude, Rousseau André-Michel, Τι είναι η συγκριτική γραμματολογία;, πρόλ.-μτφ.-σημ. Δ. Αγγελάτος, Πατάκης, Αθήνα 1998.

Damrosch David, What is World Literature?, Princeton University Press, Princeton 2003.

Michel Espagne, Michael Werner (Eds.): Transferts. Les relations interculturelles dans l'espace franco-allemand (XVIIIe et XIXe siècle), Editions Recherche sur les civilisations, Paris 1988.

Πολίτου-Μαρμαρινού Ελένη, Η Συγκριτική Φιλολογία. Χώρος, σκοπός και μέθοδοι έρευνας, Καρδαμίτσας, Αθήνα 1981.

Πολίτου-Μαρμαρινού Ελένη, Συγκριτική Φιλολογία. Από τη θεωρία στην πράξη, Gutenberg, Αθήνα 2015.

Ειδική Βιβλιογραφία

Βασδέκης Γρηγόρης Θ., Γιλγαμές, Όμηρος, Βίβλος και Διγενής Ακρίτης: ένα συγκριτικό ταξίδι μαζί με επιλεγμένα σχετικά κείμενα, Γαβριηλίδης, Αθήνα 2017.

Bello Hakeem, The Interpreters. Ritual, Violence and Social Regeneration in the Writing of Wole Soyinka, African Books Collective, Oxford 2014.

Bijay Kumar Das, The poetry of Jayanta Mahapatra, New Delhi: Atlantic, 2001.

-Critical Essays on Post-colonial Literature, Delhi: Atlantic, 2007.

Bhabha, Homi, The Location of Culture, Routledge, 1994.

Έσπμαρκ Σελ, Το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Κριτήρια και επιλογές, μτφ. Έλσα Νικολάου, Κέδρος, Αθήνα 1995.

Bonnett, Alastair, White Identities: Historical and International Perspectives, Routledge, Oxon England 2014.

George A.R., The Babylonian Gilgamesh Epic, v. 1, Oxford University Press, New York 2003.

Gourgouris, Stathis, „Derealizations of the Ideal: Walcott Encounters Seferis”, boundary 2 (2012) 39 (2), 181–199.

Grace, Nancy, Jack Kerouac and the Literary Imagination, New York: Palgrave Macmillan, 2007.

Ibanez B. Penas, Ma. Carmen López Sáenz, Interculturalism: Between Identity and Diversity. Peter Lang, Bern 2006.

Κονδύλη-Μπασούκου Ελένη, Εισαγωγή στη Λογοτεχνία των Αράβων, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2001.

Lauret, Maria, Liberating Literature: Feminist Fiction in America. Routledge Press, New York 1994.

Martin, McKinsey, Hellenism and the Postcolonial Imagination. Yeats, Cavafy, Walcott, Madison: Fairleigh Dickinson University Press, 2010.

Μαχφούζ Ναγκίμπ, Μέρες και νύχτες της Αραβίας, Ψυχογιός, Αθήνα 2016.

Michael Rothberg, „Remembering Back: Cultural Memory, Colonial Legacies and Postcolonial Studies”, in: G. Huggan (ed.) The Oxford Handbook of Colonial Studies, Oxford University Press, 2013, 359 – 379.

Mpalive-Hangson Msiska, Postcolonial Identity in Wole Soyinka (Cross/Cultures 93). Editions Rodopi, Amsterdam-New York 2007.

Mufti, Aamir, Forget English! Orientalisms and World Literature, Harvard University Press, 2016.

Noble, Don (Ed.). Critical Insights: To Kill a Mockingbird by Harper Lee, Salem Press, 2010.

Ramazani, Jahan, The Cambridge Companion to Postcolonial Poetry, Cambridge University Press, Cambridge 2017.

Said Edward W., Οριενταλισμός, μτφ. Φώτης Τερζάκης, Νεφέλη, Αθήνα 1996.

Sarangi Jaydeep (Ed.), The Indian imagination of Jayanta Mahapatra, New Delhi: Sarup, 2006.

Selden, Kyoko, and Mark Selden (Eds). The Atomic Bomb Voices from Hiroshima and Nagasaki. New York: M. E. Sharpe, 1989.

Siskind Mariano, Cosmopolitan Desires. Global Modernity and World Literature in Latin America, Northwestern University Press, Ebanston, Illinois 2014.

Φερεϋντούν Φαριάντ, «Στα 80χρονα του Γιάννη Ρίτσου», Νέα Εστία, τχ. 1547, Δεκέμβριος 1991.