ΘΕΜΑΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΑΛΑΙΟΓΡΑΦΙΑΣ

Κωδικός μαθήματος
13Ε17_15
Μονάδες ECTS
3
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Σ. ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
  3
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

ΕΙΔΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΛΑΙΟΓΡΑΦΙΑ, ΚΩΔΙΚΟΛΟΓΙΑ, ΕΚΔΟΤΙΚΗ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Σκοπός του μαθήματος Θέματα Ελληνικής Παλαιογραφίας είναι να εμβαθύνουν οι φοιτητές στην ανάγνωση κειμένων από τον 4ο έως και τον 17ο μ. Χ, να αναγνωρίζουν τα είδη των γραφών και βάσει αυτών να δίνουν κατά προσέγγιση χρονολογία αντιγραφής των κειμένων που μελετούν. Επίσης στόχος είναι να μάθουν να αναζητούν ένα κείμενο μέσα σε καταλόγους χειρογράφων, να συντάσσουν μία ολοκληρωμένη περιγραφή κώδικα και να παρακολουθούν την πορεία ενός κειμένου από την αντιγραφή έως την έκδοσή του.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα:

Είναι σε θέση να αποκρυπτογραφήσει και να διαβάσει με σχετική ευκολία χειρόγραφα κείμενα γραμμένα μέχρι και την Αναγέννηση.

Γνωρίζει επαρκώς τις μεθόδους και τις τεχνικές μεταγραφής και έκδοσης ενός κειμένου, όπως και τις περιγραφής των εξωτερικών χαρακτηριστικών ενός παπύρου και ενός χειρογράφου κώδικα.

Μπορεί να συνεργαστεί διεπιστημονικά με εκπροσώπους φιλολογικών κλάδων (ιστορικούς, αρχαιολόγους, επιγραφικούς, νομισματολόγους, φιλολόγους).

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Άλλες…

 

Ανάπτυξη δεξιοτήτων για αυτόνομη και ομαδική εργασία

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Άσκηση παρατηρητικότητας και κριτικής σκέψης.

Αυτόνομη και ομαδική εργασία

Άσκηση παρατηρητικότητας και κριτικής σκέψης.

Επικαιροποίηση της γνώσης και προσαρμογή σε νέες ερευνητικές μεθόδους και συνθήκες

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Όξυνση της παρατηρητικότητας και της κριτικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Ορισμοί - Κεφαλαιογράμματες επίλεκτες γραφές – Μονοκονδυλιά – Μουσική σημειογραφία - Κείμενα

L.D. Reynolds, N. Wilson, Αντιγραφείς και Φιλόλογοι, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2001

H. Hunger, Ο κόσμος του Βυζαντινού βιβλίου, Αθήνα 1995

 
Κρυπτογραφικό Αλφάβητο – Είδη σημειωμάτων - Κείμενα

L.D. Reynolds, N. Wilson, Αντιγραφείς και Φιλόλογοι, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2001

H. Hunger, Ο κόσμος του Βυζαντινού βιβλίου, Αθήνα 1995

 
Είδη Βραχυγραφιών - Κείμενα

L.D. Reynolds, N. Wilson, Αντιγραφείς και Φιλόλογοι, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2001

H. Hunger, Ο κόσμος του Βυζαντινού βιβλίου, Αθήνα 1995

 
Είδη Βραχυγραφιών - Κείμενα

L.D. Reynolds, N. Wilson, Αντιγραφείς και Φιλόλογοι, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2001

H. Hunger, Ο κόσμος του Βυζαντινού βιβλίου, Αθήνα 1995

 
Αγκιστροειδής Μικρογράμματη χαρακτηριστικά - κείμενα

L.D. Reynolds, N. Wilson, Αντιγραφείς και Φιλόλογοι, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2001

H. Hunger, Ο κόσμος του Βυζαντινού βιβλίου, Αθήνα 1995

 
Άσος Πίκα , Σφαιρόληκτη, Μαργαριταρόπλεκτη μικρογράμματη χαρακτηριστικά - Κείμενα

L.D. Reynolds, N. Wilson, Αντιγραφείς και Φιλόλογοι, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2001

H. Hunger, Ο κόσμος του Βυζαντινού βιβλίου, Αθήνα 1995

 
Μαργαριταρόπλεκτη - Κείμενα

L.D. Reynolds, N. Wilson, Αντιγραφείς και Φιλόλογοι, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2001

H. Hunger, Ο κόσμος του Βυζαντινού βιβλίου, Αθήνα 1995

 
Ανισοστρόγγυλη χαρακτηριστικά - Κείμενα

L.D. Reynolds, N. Wilson, Αντιγραφείς και Φιλόλογοι, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2001

H. Hunger, Ο κόσμος του Βυζαντινού βιβλίου, Αθήνα 1995

 
Λόγια Μικρογράμματη 13ος -14ος αι. χαρακτηριστικά - Κείμενα

L.D. Reynolds, N. Wilson, Αντιγραφείς και Φιλόλογοι, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2001

H. Hunger, Ο κόσμος του Βυζαντινού βιβλίου, Αθήνα 1995

 
Λόγια Μικρογράμματη 15ος -16ος αι. χαρακτηριστικά - Κείμενα

L.D. Reynolds, N. Wilson, Αντιγραφείς και Φιλόλογοι, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2001

H. Hunger, Ο κόσμος του Βυζαντινού βιβλίου, Αθήνα 1995

 
Μετάβαση από το χειρόγραφο στο έντυπο βιβλίο

L.D. Reynolds, N. Wilson, Αντιγραφείς και Φιλόλογοι, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2001

H. Hunger, Ο κόσμος του Βυζαντινού βιβλίου, Αθήνα 1995

 
Κατάλογοι χειρογράφων

L.D. Reynolds, N. Wilson, Αντιγραφείς και Φιλόλογοι, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2001

H. Hunger, Ο κόσμος του Βυζαντινού βιβλίου, Αθήνα 1995

 
Στοιχεία εκδοτικής

L.D. Reynolds, N. Wilson, Αντιγραφείς και Φιλόλογοι, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2001

Paul Maas, Κριτική των κειμένων, ΠΑΠΑΔΗΜΑ, Αθήνα, 1984

 
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 ΓΡΑΠΤΗ ΕΞΕΤΑΣΗ
Πρόταση 2 ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΓΡΑΠΤΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ
Πρόταση 3 ……
Πρόταση 4 ……
Άλλο ……
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. ΠΡΟΣΩΠΟ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΟ
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

POWER POINT

E-CLASS

E-MAIL

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 13 Χ 2 = 26 ώρες
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΓΡΑΠΤΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ 12 Χ 1 = 12 ώρες
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ 34 ώρες
ΤΕΛΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ 3 Χ 1 = 3ώρες
ΣΥΝΟΛΟ 75 ώρες (3 Χ 25)

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η Ελληνική.

Στους φοιτητές δίδονται ερωτήσεις (γνώσης και κρίσης) σύντομης απάντησης και τρία κείμενα για μεταγραφή.

Οι φοιτητές αξιολογούνται 75% από την επίδοσή τους στη γραπτή δοκιμασία και 25% από τις εβδομαδιαίες εργασίες που παραδίδουν.

Οι φοιτητές γνωρίζουν από την αρχή του εξαμήνου την εξεταστέα ύλη, τα διδακτικά συγγράμματα και τη σχετική βιβλιογραφία. Επίσης, ενημερώνονται από το πρώτο μάθημα για τον τρόπο εξέτασής τους.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

L.D. Reynolds, N. Wilson, Αντιγραφείς και Φιλόλογοι, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2001

H. Hunger, Ο κόσμος του Βυζαντινού βιβλίου, Αθήνα 1995

Ε. Λίτσας, Σύντομη Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία και κωδικολογία, τεύχος 2ο , Θεσσαλονίκη 2001

Paul Maas, Κριτική των κειμένων, ΠΑΠΑΔΗΜΑ, Αθήνα, 1984

Γεώργιος Παπάζογλου, ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΑ. Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία και Κωδικολογία (έκδοση β’), Κομοτηνή, 2009.

Elpidio Mioni, Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1985.