Υποχρεωτικό
ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ
Δ. ΔΕΛΛΗ
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 3 Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ). ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης
γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων
ΓΕΝΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α
Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης
Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β
Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Εμπέδωση των γενικών αρχών και μεθόδων της ιστορικής και συγκριτικής γλωσσολογίας
Γνώση της ιστορίας του φωνολογικού και κλιτικού συστήματος της αρχαίας ελληνικής.
Δυνατότητα αναζήτησης, ανάλυσης και σύνθεσης γνώσεων και πληροφοριών προκειμένου να διαμορφώνουν κρίσεις σχετικές με επιστημονικά ζητήματα του γνωστικού πεδίου τους.
Ικανότητα κοινοποίησης πληροφοριών, προβλημάτων και λύσεων σε εξειδικευμένο και μη κοινό.
Ανάπτυξη δεξιοτήτων απόκτησης γνώσεων για περαιτέρω σπουδές.
Δυνατότητα χρήσης της γνώσης κατά την επαγγελματική διαδρομή τους.
Γενικές Ικανότητες Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Άλλες…
Αυτόνομη εργασία
Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης Αρχές και μέθοδοι της ιστορικής και συγκριτικής γλωσσολογίας. Το φωνολογικό σύστημα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας: από την Ινδοευρωπαϊκή στην αρχαία Ελληνική. Αποφωνία. Βλ. συγγράμματα και συμπληρωματική βιβλιογραφία
Φωνολογικοί Νόμοι. Παθήσεις των φωνηέντων της αρχαίας Ελληνικής: έκταση βραχέων φωνηέντων (αναπληρωματικές εκτάσεις, κλπ.). Βράχυνση μακρών φωνηέντων. Αρχές της ιστορικής μορφολογίας.
Η μορφολογία του ονόματος: τυπολογία, γραμματικές κατηγορίες («Παρεπόμενα του ονόματος»).
Το οριστικό άρθρο: ιστορική ερμηνεία, διαλεκτικές ιδιοτυπίες. Θεματικά ονόματα σε *e/o του τύπου λύκος, ἄροτρον. Θεματικά ονόματα σε *-ᾱ- του τύπου ἡμέρα, τιμή, δόξα, νεανίας, πολίτης. Αθέματα ονόματα: «αφωνόληκτα»,
αθέματα ονόματα σε -*nt, σιγμόληκτα
Αθέματα ονόματα (συνέχεια): υγρόληκτα και ενρινόληκτα. Φωνηεντόληκτα του τύπου πόλις, υἱύς / υἱός, Ζεύς, βοῦς, Λητώ Αθέματα επίθετα και μετοχές. Επιρρηματικοί τύποι και αρχαίες πτώσεις. Τα επιθήματα των παραθετικών επιθέτων: διαχρονική εξέταση. Η μορφολογία του ρήματος: τυπολογία, γραμματικές κατηγορίες («Παρεπόμενα του ρήματος»). Το παράδειγμα των θεματικών και αθέματων ρημάτων της αρχαίας Ελληνικής: κλίση, ιστορική ερμηνεία. Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή: Πρόταση 1 Γραπτή εξέταση Πρόταση 2 …………………………. Πρόταση 3 …………………………. Πρόταση 4 …………………………. Άλλο …………………………. - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Στην τάξη, πρόσωπο με πρόσωπο ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές ΝΑΙ
Χρήση εποπτικών μέσων και του συστήματος ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (ηλεκτρονική τάξη). Επικοινωνία με τους /τις φοιτητές/-τριες.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.
Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου Διαλέξεις 39 ώρες Αυτοτελής μελέτη
Προετοιμασία για την διαδικασία αξιολόγησης
(γραπτές Εξετάσεις)
70,5 ώρες εξετάσεις 3 ώρες Σύνολο 112,5 ώρες ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου στην ελληνική γλώσσα. Η εξέταση μπορεί να περιλαμβάνει:
Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης
Ερωτήσεις Ανάπτυξης θεμάτων
Εφαρμογή Θεωρίας σε Επίλυση Προβλημάτων
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ
Chantraine P., 1998. Ιστορική μορφολογία της ελληνικής γλώσσας. Μτφρ. Ν. Κ. Αγκαβανάκης. Αθήνα: Ινστιτούτο του βιβλίου. Α. Καρδαμίτσα
Μπαμπινιωτησ Γ., 1985. Ιστορική Γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας. I. Φωνολογία. Αθήνα.
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΊΑ
Allen, W. S. 19873. Vox graeca: The pronunciation of classical Greek. Cambridge, Cambridge University Press. Ελλην. μτφρ. Μ. Καραλή & Γ. Μ. Παρασογλου, Vox graeca: Η προφορά της ελληνικής την κλασσική εποχή. Θεσσαλονίκη: ΙΝΣ, 2000.
BARTONĚK, A. 2003. Handbuch des mykenischen Griechisch. Heidelberg: C.Winter.
Beekes, R.S.P. 1995. Comparative Indo-European Linguistics: An introduction. Amsterdam & Philadelphia: Benjamins. Ελλην. μτφρ. Γ. Παπαναστασίου, Σ. Τσολακίδης. Εισαγωγή στη Συγκριτική Ινδοευρωπαϊκή Γλωσσολογία. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ / ΙΝΣ / ΙΜΤ, 2004.
CHANTRAINE, P. 1958. Grammaire homérique, I. Phonétique et Morphologie. 3η αναθ. ανατ. Paris: Klincksieck.
LEJEUNE, M. 1972. Phonétique historique du mycénien et du grec ancien. Paris: Klincksieck.
PALMER, L. R. 2015. Η αρχαία ελληνική γλώσσα. Ελλην. μτφρ. / επιμέλεια Γ. Γ. Γιαννάκη. Αθήνα: εκδ. Παπαδήμα.
Threatte L. (1980/1996). The Grammar of Attic Inscriptions. I-ΙΙ. Berlin & New-York: Walter de Gruyter.
Αρχαίες ελληνικες επιγραφες:
Κέντρο ελληνικής Γλώσσας (Η Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα):
ΜΠΑΜΠΙΝΩΤΗΣ, Γ. 1977. Ιστορική Γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας II. Μορφολογία. Αθήνα.
Σταματακος, Ι. 2006. Ιστορική γραμματική της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Αθήνα: Δεδεμάδης.