ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

Κωδικός μαθήματος
13ΚΦ6
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Κλασική Φιλολογία
Διδάσκων καθηγητής

Α. ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Παραδόσεις 3
   
   
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

Ειδικού Υποβάθρου (Μάθημα Κατεύθυνσης με κατεξοχήν εξειδικευτικό χαρακτήρα)

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

ΟΧΙ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΝΑΙ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

Σκοπός του μαθήματος είναι να μάθουν και να εμβαθύνουν οι φοιτητές στην ελληνιστική γραμματεία και ειδικότερα στο ποιητικό έργο του Καλλίμαχου, του Θεόκριτου και του Απολλωνίου του Ροδίου. Επίσης, θα γνωρίσουν την εποχή στην οποία δημιουργήθηκαν αυτά τα αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, αλλά και την εποχή που περιγράφεται και αντανακλάται μέσα στα ίδια τα λογοτεχνικά έργα. Τυπικά θέματα και χαρακτηριστικά γνωρίσματα δομής, ύφους, μύθου, ήθους και πάθους θα βρίσκονται στο επίκεντρο της ερμηνευτικής προσέγγισης και ανάλυσης της αλεξανδρινής ποίησης.

Έχοντας ολοκληρώσει το μάθημα αυτό οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

Α) να κατανοούν τις συνθήκες και την εποχή στην οποία διαμορφώθηκε αυτό το λογοτεχνικό είδος καθώς επίσης και τις προσδοκίες του κοινού, στο οποίο απευθυνόταν ο εκάστοτε αλεξανδρινός ποιητής

Β) να εξοικειωθούν με το γραμματειακό είδος της ελληνιστικής ποίησης, καθώς επίσης με το περιεχόμενο, τα θεματικά μοτίβα, τη γλώσσα, τη δομή, το ύφος και να μπορούν να προβούν και σε συσχετισμούς και αλληλεπιδράσεις

Γ) να ερμηνεύουν κειμενοκεντρικά το περιεχόμενο, τους χαρακτήρες και ήρωες, τον ρόλο των θεών, την πλοκή και τον μύθο καθώς και τα λογοτεχνικά, αφηγηματικά και δραματουργικά μέσα που χρησιμοποιεί ο εκάστοτε ποιητής, προκειμένου ψυχαγωγήσει το κοινό και να προσελκύσει το ενδιαφέρον του

Δ) να εξηγήσουν την απήχηση του αλεξανδρινού ποιητικού corpus από την εποχή που συντέθηκε μέχρι και τη σημερινή εποχή καθώς και την πρόσληψη του κάθε λογοτεχνικού είδους αντιστοίχως

Ε) να προσδιορίσουν και να αναλύσουν την παιδευτική αξία της ελληνιστικής γραμματείας και την άμεση σχέση του ποιητή και των έργων του με το κοινό στο οποίο απευθυνόταν.

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Άλλες

 

Το μάθημα αποσκοπεί ο πτυχιούχος του Τμήματος Φιλολογίας να αποκτήσει:

Εξοικείωση με το ερευνητικό αντικείμενο της ελληνιστικής γραμματείας και ειδικότερα του ποιητικού έργου του Καλλιμάχου, του Θεοκρίτου και του Απολλωνίου του Ροδίου.

Πολυσχιδή ικανότητα στην αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών μέσα από τη χρήση της διεθνούς βιβλιογραφίας και αρχαίων πηγών και κειμένων.

Άσκηση της κριτικής προσέγγισης, ανάλυσης και ερμηνείας των κειμένων και των δεδομένων της εποχής

Ανάπτυξη δεξιοτήτων για αυτόνομη και ομαδική εργασία στο χώρο της έρευνας (ερευνητικά κέντρα, ερευνητικά προγράμματα κ.λπ.) και της παιδείας (διδασκαλία σε σχολεία, εκπαιδευτικά προγράμματα). Ο πτυχιούχος θα έχει την ικανότητα να γνωρίζει, να ερμηνεύει, να ανασυνθέτει και να διδάσκει στους συναδέλφους του και συνεπώς και σε μαθητές και να αξιοποιεί στην επαγγελματική του σταδιοδρομία τις γνώσεις του πάνω σε σημαντικά γνωστικά αντικείμενα της κλασικής λογοτεχνίας με πρωτοτυπία και επιστημονική εγκυρότητα.

Εφαρμογή των επιστημονικών και επαγγελματικών του δεξιοτήτων σε διεθνές περιβάλλον.

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Εισαγωγή στην Αλεξανδρινή Ποίηση Βλ. ενδεικτική βιβλιογραφία Βλ. E-Class
Εισαγωγή στον Καλλίμαχο και στο έργο του    
Ερμηνευτική Ανάλυση του Ύμνου «Εις Δία»    
Ερμηνευτική Ανάλυση του Ύμνου «Εις Δία»    
Ερμηνευτική Ανάλυση του Ύμνου «Εις Δία»    
Ερμηνευτική Ανάλυση του Ύμνου «Εις Δία»    
Εισαγωγή στον Θεόκριτο και στο έργο του    
Ερμηνευτική Ανάλυση του Ειδυλλίου «Κύκλωψ»    
Ερμηνευτική Ανάλυση του Ειδυλλίου «Κύκλωψ»    
Ερμηνευτική Ανάλυση του Ειδυλλίου «Κύκλωψ»    
Ερμηνευτική Ανάλυση του Ειδυλλίου «Κύκλωψ»    
Εισαγωγή στον Απολλώνιο τον Ρόδιο και στο έργο του    
Γενικές Παρατηρήσεις    
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 Γραπτές Εξετάσεις
Πρόταση 2 ………………………….
Πρόταση 3 ………………………….
Πρόταση 4 ………………………….
Άλλο ………………………….
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές Συστηματική χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία. Οι διαλέξεις συνοδεύονται από παρουσιάσεις PPT, οι οποίες αναρτώνται και στην ηλεκτρονική τάξη.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Παραδόσεις στην τάξη 39 (13 εβδ.x3 ώρες)
   
   
ΣΥΝΟΛΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ 39 (13 εβδ.x3 ώρες)
   
Αυτοτελής μελέτη και προετοιμασία τελικής εξέτασης

78 (13εβδ. x 3 ώρες

x 2) όπου 2 ο συντελεστής βαρύτητας του μαθήματος

   
   
   
Σύνολο Μαθήματος 1-2 ώρες ανά εβδομάδα

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γλώσσα αξιολόγησης ελληνικά.

Από την αρχή του εξαμήνου αναρτάται στην ηλεκτρονική τάξη (e-class) πλήρης περιγραφή του περιεχομένου του μαθήματος, καθώς και του τρόπου αξιολόγησης των φοιτητών. Οι φοιτητές γνωρίζουν, επίσης, εξαρχής την εξεταστέα ύλη, τα διδακτικά συγγράμματα και τη σχετική βιβλιογραφία. Στην ηλεκτρονική τάξη αναρτώνται επίσης και σημειώσεις του καθηγητή, οι οποίες καθοδηγούν τον φοιτητή με τρόπο διεξοδικό για την περαιτέρω μελέτη του.

Για την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος απαιτείται τελικός βαθμός ίσος ή μεγαλύτερος του 5. Ο βαθμός είναι άθροισμα του βαθμών των ερωτήσεων της γραπτής εξέτασης στο τέλος του εξαμήνου.

Η βαθμολογία στην κλίμακα 1-10 για την τελική εξέταση βασίζεται σε διαφορετικών τύπων ερωτήσεις, οι οποίες ανανεώνονται σε κάθε εξέταση. Η τελική γραπτή εξέταση περιλαμβάνει:

(α) ερωτήσεις σύντομης απάντησης και

(β) ερωτήσεις ανάπτυξης

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

ΣΧΟΛΙΑΣΜΕΝΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ:

Neil Hopkinson, Ανθολογία Ελληνιστικής Ποίησης μτφρ. Ά. Τάτση (Αθήνα, Εκδόσεις Μεταίχμιο, 2005).

Φλώρα Π. Μανακίδου, Καλλίμαχος Εἰς Λουτρὰ τῆς Παλλάδος. Εισαγωγή, Κείμενο, Σχόλια [Μετάφραση Ν. Π. Μπεζαντάκου] (Αθήνα, Εκδόσεις Δαίδαλος, 2013).

Νικόλαος Π. Μπεζαντάκος, Ανθολόγιο Ύμνων. Εισαγωγή, Μετάφραση, Σχόλια (Αθήνα, Εκδόσεις Δαίδαλος, 2013).

ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ:

Φ. Μανακίδου & Κ. Σπανουδάκης (επιμ.), Αλεξανδρινή Μούσα: Συνέχεια και Νεωτερισμός στην Ελληνιστική Ποίηση (Αθήνα, Gutenberg, 2008), σ. 123-272.

M. Fantuzzi & R. Hunter (επιμ.), Ο Ελικώνας και το Μουσείο: Η Ελληνιστική Ποίηση από την Εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου έως την Εποχή του Αυγούστου (Αθήνα, Πατάκης, 2002), σ. 162-308.